Kántor Lajos: Korváltás. Kritikák, tanulmányok (Bukarest, 1979)

A Forrás-dossziéból

túlmenőleg azzal a hatással is, amelyet az első Forrás-költők gyakoroltak a náluk fiatalabbakra. Az eddigi besoroló kí­sérletek szempontjait összegezve, a Forrás úttörőinek általá­nos jellemzésébe kívánkozik a megmerevedett költői pózok elvetése, az adott politikai pillanatnál mélyebbre és messzebb­re látást biztosító költői távlat igénylése, a személyesebb lí­rai hang jogainak visszakövetelése és a forma szabadabb ke­zelése. E törekvéseiket félreértve fogalmazzák meg ellenük az apolitizmus, a kozmikusság, az öncélú formabontás vád­ját — s a szabadverset is bűnükül róják fel egyes szerkesz­tők és kritikusok. A következő évtized aztán egyértelműen bizonyítja e vádak alaptalanságát: éppen ők, a Forrás első, majd a hozzájuk csatlakozó második nemzedékének tagjai írjak — néhány idősebb pályatárs mellett — az új szakasz legpolitikusabb verseit, a hatvanas-hetvenes évek korigényére és humanista eszményeikre hallgatva. S mi több, Farkas Ár­pád, Kenéz és társaik a közügyek nyílt vállalását, a népnek, nemzetiségüknek elkötelezett közéleti lírát állítják tevékeny­ségük középpontjába — a költészet demokratizmusát Petőfi szellemében képviselik, jóllehet ők is József Attilán iskoláz­tak. A legújabb csoportos jelentkezés viszont azt mutatja, hogy ismét hangváltás készül a Forrás lírájában: harmadik Forrás-nemzedékről talán még nem lehet beszélni, a legtöb­bet ígérő tehetség, Szőcs Géza és a vele egyívásúak azonban (akik a fiatal esszéistákkal, a Forrás leginkább elméleti be­állítottságú szerzőivel őriznek közeli rokonságot) költészeten bonyolult kapcsolásrendszerű szöveget értenek, a formát mint a gondolat formáját képzelik el — és ebben Szilágyi Do­mokoshoz, a Búcsú a trópusoktól írójához közelednek, aki nem teljesen azonos az Álom a repülőtéren című Forrás-kö­tet költőjével. Mit értsünk ezek után a Forrás líráján? Az elsőkötetes költők versanyagát? (Egyébként nem minden első kötet a so­rozatban látott napvilágoit, 1961 után sem.) Vagyis csak a huszonéves Lászlóffy Aladárra, Szilágyi Domokosra, Hervay Gizellára, Király Lászlóra, Kenéz Ferencre figyeljünk? És nem arra, amivé az indulás után öt-tíz-tizenöt évvel lettek? Ahogy az újítás — a fiatalság is viszony-fogalom. Közvetle­nül a Forrás megindulása előtt Páskándi Géza volt a romá­niai magyar irodalomban „a" fiatal költő, mint ahogy a tra­gikus sorsú Nicolae Labi§ ígérte először a megújulást e szá-9 — Korváltás 129

Next