Kántor Lajos: Korváltás. Kritikák, tanulmányok (Bukarest, 1979)

A Forrás-dossziéból

Láng Gusztáv könyvének, pontosabban a benne kifejeződő kritikusi hangnak, látásnak irodalomtörténeti távlatot nem utolsósorban a magatartás ad, amely arra kötelezi, hogy mindegyre megmérkőzzék az újjal. Ö, aki „hivatalból“, egyetemi katedrán foglalkozik Adyval, Babitsosai, József Attilával, s aki nemzedéki kötelességként — ugyancsak belső elkötelezettséggel — magyarázta Páskándi, Lászlóffy Aladár, Szilágyi Domokos, Veress Zoltán és Bálint Tibor műveit, mindmáig meg tudta őrizni az egyiitthaladás igényét irodal­munk fiatal tehetségeivel. Mennyiségi mutatókban nem látvá­nyos az eredmény, minőség tekintetében azonban nyilvánvaló. (Még akkor is, ha ítéleteinek egyikével-másikával vitába száll­tunk.) Ahogy például Király László regényét, a Kék farka­sokat vagy Kocsis István néhány drámáját (Játék a hajón, A nagy játékos) fogadta, legutóbb pedig Szőcs Géza költői jelentkezését értelmezte, az nemcsak egy felelősségérzettől át­hatott kritikus — természetesen szubjektív — közeledése az éppen soron lévő műhöz („A kritikusnak ne igaza legyen, hanem véleménye!“), hanem a pedagógus érzékenységének a kifejezése is; a mai teljesítmény mellett arra is kíváncsi, ami\é holnap válhat a szerző. Vagyis minden látszólagos illúziótlansága ellenére, Láng még bízik abban, hogy az olva­sók mellett az írók is hallgatnak a szavára. S ez a nem egy esetben jogosnak bizonyuló önbizalom ad hitelt legszubjek­­tívebb véleményeinek is. Visszatérve a kritikusi búcsú problémájához, olvassuk újra eszmefuttatását a napjainkban ismét divatba jött történelmi regényről (Lászlóffy Héphaisztosziból indul ki). Múlt, jelen és jövő feltételezettségéről szól benne: „A jövő — s ebben a regény és eposz találkozik — nem egyszerűen időaspektus, hanem értékkifejező is. A jelen lehetőségeinek beváltása, ígé­ret és cél. Olyan pillanat, melyben minden előző maradékta­lanul benne van — s az ember számára olyan állapot, mely­ben valóra válthatja múltjából hozott lehetőségeit. Idő és tett egyensúlya, látszólag lezárás, befejezés, az idő nincs-to­­vább »betöltése« is — a fausti varázs, a »megállított pilla­nat« csodája. Minden kor emberének örök vágyálma a sze­mélyes sorsban testet öltő ilyetén jövő, s a regény a maga nyitott, lehetőségekkel játszó formájával akkor élhetett leg­merészebben, amikor e beteljesedett jövő önbizalma vezet­hette; amikor az egyén sorsa így vagy úgy, tragikus bukás 218

Next