Kántor Lajos - Láng Gusztáv: Romániai magyar irodalom 1944-1970 (Bukarest, 1973)

A líra fejlődése

Publicisz­tika és költészet lentmondóan — makacs elszántsággal kisebbnek ítél­ve reális esztétikai értékeket, ha azok nem kapcso­lódtak a szocialista örökséghez. A legkirívóbb példa a Vigyázat! Hamis angyal (1956) című, Dsida költé­szetét igaztalanul elmarasztaló polemikus cikk. Nyil­ván erre is vonatkozik a szerző újabb vallomása, amelyet Az új hagyományért (1969) című tanul­mány- és esszégyűjteménye élén olvashatunk: „ ... e dolgozatok írójának 1967-es szemlélete, úgy gondolom, rugalmasabb, tártabb, mint a tíz vagy akár csak hat-hét esztendővel korábbi.“ Most már az ötven év romániai magyar irodalmának valamennyi értékét szeretné az irodalomtörténetbe beemelve tudni, ő maga viszont továbbra is elsősorban a for­radalmi hagyomány ápolását, feltérképezését érzi feladatának. Sajtó alá rendezi A Korunk költészetét, bevezető tanulmánnyal látja el József Attila, Rad­nóti Miklós, Komját Aladár verseit, Kassákról, Sinkó Ervinről értekezik, az Ady-évfordulón az anyanyelv megtartó erejéről és az internacionalizmusról szól megrendítő pátosszal — s lelkesen üdvözli a Forrás két fiatal költőjét, Szilágyi Domokost és Lászlóffy Aladárt, akikben ennek az örökségnek a folytatóit látja. Publicisztikai hévvel áll ki minden igaztalanul elhallgatott, az irodalmi köztudatból kiesett, jelen­tősnek érzett írói életmű mellett; elsőként ébreszti például Spectatort s kritikai örökségét; Hunyady Sándor novelláira, Markovits Rodion életművére is rátereli a figyelmet. Publicisztikai munkásságától — egészen a hatva­nas évek második feléig — nem választható el éle­sen költészete. 1957-ben Együtt a világgal című verskötetével lép az olvasó elé, ezt követi 1960-ban az Ameddig ellátok, majd a Beszélgetés a rakparton (1963). Oda feljutok-e, hogy Whitman és József Attila hűséges Holdja lehetnék? 98

Next