Kántor Lajos (szerk.): A költő életei. Szilágyi Domokos, 1938-1976 (Bukarest, 1986)

Tíz évvel a ködös őszi nap után, amelyen Szilá­gyi Domokos kilépett az élők sorából, a hátraha­gyott mű éppolyan eleven erőként hat, éppúgy figye­lünk rá, mint ahogy akkor tettük, amikor személyi jelenlétével adhatott még nyomatékot a költő, a mű­fordító, a kegyetlenül szi­gorú kritikus, az esszéíró a kortársakhoz szóló sza­vainak. A Szilágyi Domo­­kos-kötetek már a hatva­nas-hetvenes években ke­resettek voltak. És mint ahogy várhattuk, egyértel­műen könyvsiker lett az 1978-as Kényszerleszállás, az első „összegyűjtött ver­sek“; bekerült oda néhány a kiadatlan költemények közül is, ám ez a posztu­musz fejezet legfeljebb mutatónak nevezhető ah­hoz a vers-mennyiséghez képest, amely a kéziratos hagyatékból, főként pedig a napi- és hetilapok, fo­lyóiratok oldalairól kerül elő. Szilágyi Domokos szi­gorú kritikus volt — ön­magával szemben is, de aligha csupán az igényes rostálás miatt maradt ki annyi (jó) vers a maga ösz­­szeállította kötetekből. A láz enciklopédiája, a Bú­csú a trópusoktól, a (Palo­­csay Zsigmonddal közös) Fagyöngy, az öregek könyve nem a „hétköznapi termés“ könyvbe-terelése volt, hanem mindegyik egy-egy sajátos vállalko­zás, a „vegyítésre“ tehát eleve nem adott módot. A „köztes“ verskötetek, eset­leg válogatások (Sajtóérte­kezlet) vagy koraiak vol­tak, vagy nem előzte meg őket gyűjtőmunka; nem egy fontos írásáról aligha­nem Szilágyi is megfeled­kezett — de az őt követő szerkesztők bizonyosan. Nem szólva a prózában fo­gant, „alkalmi“ művekről, amelyek egy rendkívül tu­datos, harcos, az irodalom-

Next