Kurkó Gyárfás: Nehéz kenyér. Regény - Romániai magyar írók (Bukarest, 1970)

Székely regény az időben és a tájban

a többi... Vajon ebben a visszautasításban — az esz­tétika autonómiájára hivatkozva — nincs-e szerepe, túl a dogmatizmustól való irtózáson, épp e tünetnek is, amire itt rámutatunk: a szavak múlásának, amelyek már el­vesztették társadalmi funkcionalitásukat, és tartalmuk kiszorult az empirikus társadalmi létből? Mit, milyen életélményt asszociálhat a mai húsz-harminc éves ember ehhez a fogalomhoz, szóhoz: osztályharc? . . . Ám az osztálylétet kifejező autodidakta író mellett létezett másfajta, vele rokon művész is, a népi szinten megmaradt festő, faragó, akit legföljebb ha falujárók, folkloristák szimatoltak meg, mint „őstehetséget", va­lami autodidaktafélét. Ezek a népi festők, szobrászok maradtak fenn mindmáig. Művészi termékeik vagy év­tizede kaptak nemzetközileg gyorsan elterjedt nevet, ám­bár az elnevezés jóval korábbi keletű: naiv művészet. S ha épp ezt, a naiv művészet jegyeit vonatkoztatjuk az irodalom síkján Kurkó könyvére, egyelőre külföldi pél­dákat kell igénybe vennünk, hogy analógiát teremtsünk. Nem azért, mert nincs magyar naiv művészet, hanem azért, mert ami van, afelé csak mostanában fordul a fi­gyelem, a fogalom még nem honos, a jelenség még nem tűnt fel a műveltségi köztutíatban. A festészetben a naiv művész munkáját — „modo­rán" túl — az ábrázolt közvetlen életanyagnak a min­denkor leltárszerű számbavétele jellemzi; a festő „gaz­dája" az általa művészileg bemutatott világnak, környe­zetnek is. Kurkó regényét is szembeötlően jellemzi „lel­tározó módszere" — mennyire rokon lilyképpen József Attilával, persze a maga determinációi között s a maga fokán —, ami őt a szépirodalom síkján állítja közvet­lenül a naiv festőművészek melllé. Azok mellé, akik Észak-Horvátország és a szerb Bánság falusi képíróiként — román, borvát, szlovák, miagyar parasztok — az utóbbi évtizedben úgy kerültek nemcsak Belgrád és Zágráb, de Párizs, London és New York műkereskedelmi forgalmá­nak, képtári-múzeumi szentesítésének és esztétikai ér­deklődésének a középpontjába, mint Picassóék indulása­kor az oly rafináltnak tűnő és ugyancsak priméren őszin­te afrikai művészet. Csak aki valaha is látott valahol a világban mondjuk Generalics- vagy kollektív naiv mű­28

Next