László Ferenc (szerk.): Bartók-dolgozatok (Bukarest, 1974)

Demény János: "Medvetánc. A nem-zenéből értjük a zenét." Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetének pontjaihoz

Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetéhez 73 2. Bartók: elfelejtett zene In medias res: a költő nyomban a dolgok lényegére tapint. Bartók való­ban az elfelejtett zenét hozta felszínre. (Egy zenei Atlantisz-birodalmat.) Az eurázsiai pentaton örökség népzenei feltárására, e különlegesen magyar hagyományra való utalással önmagában még nem adhatunk teljes magyará­zatot erre a zenei megújhodásra. Az európai zenetörténelem egészéből kell közelíteni a kérdéshez. A századfordulón a Haydn—Mozart—Beethoven meghatározta bécsi klasz­­szicizmust követő különböző — zömével német — romantikus iskolák stílusa a zeneművészet további fejlődése tekintetében valóságos nyűggé vált. Egykor oly felszabadító hatású formái korlátokká váltak, az élet új problémái kívül rekedtek, a kor mondanivalóit nem fejezhették ki többé. Ezért különböző kitörési kísérletek történtek ebből a keretből, hogy a megcsontosodott formá­kat fellazítsák és a zene polgári, „arisztokratikus“ jellegét megszüntetve, szé­lesebb, demokratikusabb, tágabb emberi közösségekhez szóló alapjaira vissza­vezessék. E különböző kitörési kísérletek közben világossá vált, hogy a német szel­lem, amely kihordta magából az utolsó két évszázad műzenei termése legjavát, nem képes megújító lépésekre. Az a zeneszerző, aki Nyugaton valóban újat mondott és megnyitotta az utat a fejlődés előtt: Claude Debussy francia zeneszerző volt. Jelentősége a művészettörténet Manet-től megújhodó, evolúciós vonalába sorolja; hiszen ösztönző erőként kétségkívül ez a szuggesztív festői világkép állt mögötte; ennek jegyében találkozott a párizsi világkiállítás jávai gamelán-zenekarainak egzotikumával éppúgy, mint a francia clavecinis­­ták (Couperin, Rameau) elfelejtett művészetével. Debussy megújító hatása óriási volt, egymaga azonban gyengének, erőt­lennek bizonyult ahhoz, hogy vezéregyénisége maradjon az új évszázad ars nova mozgalmának. Ehhez erőteljes, hogy úgy mondjuk: „barbár“, az egész világ átalakításának igényével fellépő, új művelődési eszményeket, etikus tar­tást hordozó népnek kellett megjelennie a történelem színpadán. És itt nyom­ban az orosz kultúra előkészítő lépéseit kell említeni ehhez a heroikus fela­dathoz: Tolsztoj és Dosztojevszkij éppoly törvényszerű megjelenését, mint Voltaire és Rousseau szerepét a nagy francia forradalmat érlelő időkben, más­fél száz évvel ezelőtt. És ahogy a XIX. század második felében irodalmával az orosz nép tűnik fel, Nyugat számára szinte az ismeretlenségből, ugyanígy emeli fel Mogyeszt Muszorgszkij — a zeneirodalomban elsőként — egy eddig történelmi szerepet nem játszó, elnyomott néprétegnek, a parasztságnak ze­néjét, és a nyomorúságos falvak sötétségéből a világ zenei érdeklődésének gyújtópontjába állítja. Ebben a művészetben — Muszorgszkij kórusaiban, dalaiban — hangzott fel először egy eddig nem sejtett mélyebb emberség töretlen zenéje. De ki gondolta volna, hogy ez a zene, végeredményben a kelet-európai parasztnépek óriási zenei erőtartaléka, valóban megújítója lehet valaha az egész európai zenekultúrának? örököse és folytatója valamennyi művészeti formának!

Next