László Ferenc (szerk.): Bartók-dolgozatok (Bukarest, 1974)

Demény János: "Medvetánc. A nem-zenéből értjük a zenét." Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetének pontjaihoz

76 Demény János Disszonancia vízszintes irányban Ha azonban több dallam — egy dallam később belépő azonos vagy kü­lönféleképpen módosítható változata — fonódik egymásba (a dallami rejtett szépségek, „mondanivalók“ sokféle megvilágításának, „értelmezésének" meg­annyi eszköze), akkor minden kíséret-szerkesztés nélkül is, csupán az előre­haladó több dallam „vízszintes" mozgásából keletkeznek a szokottnál erő­sebb, váratlan disszonanciák. E vízszintes irányú mozgásból keletkező szólam­ütközésekből áll a Bach és Bach előtti zene — Magister Leoninusig és Pero­­tinusig. Bartókot ez az utóbbi jellemzi. A szubjektív, romantikus századok fölé növő „új" klasszicizmus, egy bizonyos művészi univerzalitás. Egy felfelé haladó spirális vonal azonos fázisfokán. 4. Csak disszonancia által lehetséges alkotás. A konsz. £konszonanciaj nem egyéb megértett disszonanciánál A disszonancia e második felvetésében József Attila a műalkotás alapjának vallja a disszonanciát; zenemű csak ez által lehetséges. Ugyanakkor utal a disszonancia viszonylagos voltára is. A zenetörténelem folyamán minden kor más hangközöket érzett disszonánsnak és konszonáns­­nak. A disszonancia-érzék idők folyamán nagy átalakulásokon ment át. (Egyetlen, hosszabb ideig szóló hang elhalkulása, „kizengése“ során egy­más után további hangok tűnnek elő: ezek az úgynevezett „felhangok"; észrevételük a fül érzékenységének fokmérője. A zene történetében is ez a fejlődés mutatkozik, mind több és több felhang meghallása, megszólaltatása és konszonanciaként való kezelése jelentette a haladást. A felhangsor egy része tehát megszokott, más része újdonság, bizonyos része megunt.) Más szóval: különböző kultúrákban különbözik a zenei feszültség és fel­oldódás hanganyaga. így egy-egy zeneszerző összhangvilágának feszültségmér­téke is, ahogy zenéjének „érési ideje" lassan „pihenő órákká" alakul át (Dr. Gyulai Elemér szerint). Még az „angyali" Mozart is felkeltette korában a .maradi hallgatók ellenkezését. Zenéjét túl disszonánsnak találták. Beethoven­nek kellett eljönnie ahhoz, hogy Mozart ragyogó, sima, előkelő, harmonikus voltára ráébredjenek. Ha viszonylag „nyugodt" korokban is ennyire átala­kulnak a zenei szépségről alkotott fogalmak, mennyire átalakulóban lehet minden ott, ahol világháborúk és világforradalom közepette az egész emberi­ség élete alapjaiban változik meg. (Innen érthető az is, hogy Bartók zenéje holnap másképpen fog hangzani, mint ahogy a róla szóló tegnapi irodalom tükrözi; napjainkban vált vilá­gossá, hogy e muzsika disszonancia-halmazaiból megkapóan intim, meleg „mozarti" dallamosság szól; hogy a muzsika harmónia-hangzásának állandó érzékelése a soron következő fejlemény.)

Next