László Ferenc (szerk.): Bartók-dolgozatok (Bukarest, 1974)

Demény János: "Medvetánc. A nem-zenéből értjük a zenét." Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetének pontjaihoz

Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetéhez 77 5. A régi kont {konszonanciát} csak érteni vélik A „régi konszonancia" az egész klasszikus zenei hagyomány. Ez a tágabb értelemben múlttá, művészettörténetté, megértette vált zene, amelybe tehát az úgynevezett preklasszikus, romantikus és utóromantikus kategorizálások egész anyaga egybefoglalható. Egykori történelmi időszerűségüket már csak áttéte­lesen, elemző értékelésekből halljuk kicsengeni. Például Beethovent is „csak érteni vélik". Igazán azok értették, akik Mozart zenéjére hangolt füllel először álmél­­kodtak el disszonanciái merészségén, óriási kontraszthatásokkal dolgozó kom­­ponálási módszerén. Ma már teljes valójában, eredeti, megrendítő hatalmában csak akkor tá­rulhat fel előttünk, ha bizonyos zenetörténeti tájékozódással korábbi stílus­­korszakba, a mozarti világba helyezkedünk. Bartók zenéjének megértéséhez azonban — mivel klasszikussá válásának folyamata 1936-ban korántsem befejezett — nem kell hátrahelyeznünk ma­gunkat elmúlt korokba. Bartók a jelen zenésze. Az emberiségben azonban sok a régi, az „új" érvényesülését akadályozó tradicionális ballaszt, a megemész­­tetlen múlt, a feldolgozatlan, helyére nem tett hagyomány; a magyarságra is — Bartók népére is — áll, hogy érzelmi-értelmi életével elmúlt korokhoz kötődik, nem tud kilépni belőlük. Sokan nem is akarnak kilépni belőlük. Azokban a kevesekben azonban, akikben a megújhodás szenvedélyes vágya él, örömteljes visszhangot ébreszt Bartók zenéje, frissítő acélfürdőként zubog­nak rájuk metsző disszonanciái. Nem kétséges, József Attilára — a forradalmár költőre — így hatott ez a zene. 6. A botfülűnek ezért minden disz. {disszonancia} s egyben konsz. {kon­szonancia}, mert nem tudja a díszt {disszonanciát} fölfogni Ez a negyedik visszatérés a disszonancia-problémához egyúttal energikus visszakanyarodás is a tanulmányvázlat kiindulópontjához, a zeneértőkkel való vitához. Aki nem érti a disszonanciát, nem értheti a konszonanciát sem. Aki nem érti Bartókot, a jelent, ugyan hogyan értheti a zenei hagyományt? Ehhez a gondolathoz tér vissza József Attila tanulmány vázlatának 11. pontja is; ott már konkrétan Bach nevéhez kapcsolódva foglalja össze eszme­menetét. Most azonban inkább hitvitázó tollal érvel: a disszonanciák felfogására való képtelenséget botfülűség gyanánt marasztalja el. Nem annyira a zenei ballás korlátoltságát korholja — hiszen ez vagy megvan, vagy nincs meg, bizonyos életkoron túl nehezen fejleszthető. Inkább azokat a kortárs, egészen jó hallással rendelkező zeneértőket ostorozza, akik

Next