Markó Béla: Lepkecsontváz. Versek (Bukarest, 1980)

На а valóságos történé­seket pontosan leutánzó filmet fokozatosan lassítjuk, egyszer csak feltűnnek sze­münk előtt a mozdulatok közötti hideg rések, a lát­vány szaggatottá válik, a mozgás természetellenes lesz, majd teljesen megszű­nik, s ott áll előttünk egy kockákra bontott, összefüg­géseitől megfosztott s így értelmetlen vagy legalább­is másképpen értelmezhető világ, amely természetesen tovább bontható. De talán nem is a végleges forma, a végleges, tehát helyes változat megkeresése fon­tos, hiszen értelmezés he­lyett értelmezésekre, ma­gyarázat helyet magyaráza­tokra bomlik az elképzelt vagy valóságos látvány. A Helyzet, amelyet Vershely­zetnek is nevezhetünk. Az értelmezés szabadsága a választás szabadsága is egyben, ehhez viszont ki kell szabadítani dolgainkat az egyetlen lehetséges ma­gyarázat csontburkából. S ha felpörög a képzeletbeli vetítőgép, értelmet nyernek az ismétlődések is, elfedik vagy erősítik egymást a ké­pek, és egyszer talán ha­talmunkba kerítjük az időt és a mozgást, s hatalmunk­ba kerítjük ama vershely­zetet is. Markó Béla

Next