Méliusz József: A barátság kávéháza. Tegnap (Bukarest, 1988)

Kiadatlan háborús naplómból

176 Mihai Beniuc Idén harminc éve, hogy József Attila meghalt. Be­niuc kötete kegyeletes, szép koszorú a tragikus emléket idéző évfordulóra. József Attilát, a magyarországi Ady utáni költészet e friss, nagyszerű tüneményét, forradalmas ígéretét, el­sőnek a bécsi magyar emigrációban és Romániában fede­zik fel. 1926-ban Lukács György Bécsben rádöbben az első — „nem kozmopolita kvalitásokkal rendelkező“ — proletár lírikus ritka jelentőségére. A Korunkban pedig Gaál Gábor közöl olyan méltatást József Attila Tiszta szívvel című verséről, amely ennek az új ígéretű költé­szetnek a jellegzetességeit már ekkor, 1926-ban véglege­sen definiálja. Mihai Beniuc, a 100 József Attila-vers fordítója két évvel fiatalabb a magyar költőnél, s a Tiszta szívvel meg­jelenése után két esztendővel — 1928 — lép fel Arghezi lapjában, a Bilete de papagaiban. József Attila már ha­lott, amikor 1938-ban az európai „új időknek új dalaival“ dübörög be a román irodalomba Beniuc első kötete, a Cintece de pierzanie (A romlás dalai). Paraszti szenve­délyű, intellektuális színezetű szimbolizmussal érkezik költőileg felszólalni egy sanyargatott nép jogaiért, egy nemzet nevében kiáltani a fasizmus és a közelítő második imperialista világháború ellen. A Macedonskiból nőtt, szervesen franciás román szimbolizmus és a parnassziz­­mus ekkorra már betöltötte irodalomtörténeti szerepét, a román irracionalizmus pedig egyenesen kihívta a Beniuc­­ban személyesült sarkítást, amely a magyar irodalom fe­lől tekintve két kapcsolódásra is felhívja a figyelmünket: Ady Endréhez és József Attilához. Szabolcsi Miklós, az egész újabb magyar költészet átértékelését befolyásoló József Attila-életmű kritikai ki­adásának tudós gondozója és monográfusa, József Attila és a világirodalom című tanulmányában két vonatkozás­ban is megfogalmazza, hogy az európai költészeten belül Magyarországon és a szomszédos országokban a világiro­dalmi áramlatok szükségszerűen gazdagodtak sajátos ro­kon vonásokkal. A művész és társadalom közti egyre mélyülő szaka­dék érzékelése — fejti ki Szabolcsi, miközben a József Attila költészetében összegeződő vonásokra utal — a fenn-

Next