Méliusz József: A barátság kávéháza. Tegnap (Bukarest, 1988)

Bacovia

Tódor Arghezi 91 zongató nyerseséggel mutatja meg a társadalmi valóságot a Penészvirágokban. Arghezi tényleg Villonnak a husza­dik században sem időszerűtlen nyomdokain halad. Ezzel a hagyományfelvétellel egy Bertolt Brecht nevű költő, épp a Villonnal való rokonsággal kihívóan tüntetve, az Ar­­gheziéhez hasonló alapérzésekkel fogalmazza meg kiáb­rándultságát a penész világából. És ne feledjük: a villoni alaptónus még a fiatal József Attila költészetének is egyik felhangja. Európa három költőnemzedéke — Arghezi, Brecht, József Attila — támasztotta fel ezt a hangot, hogy hirdesse, kora a haramiák ideje. Van a román polgári irodalomnak egy nagyszerű terü­lete, amelyet vádiratirodalomnak is nevezhetünk. Arghezi társadalmi vádiratai felülmúlhatatlanok, és korántsem csak stílusuk miatt; a vádanyagra a költő a forrásoknál tett szert: a társadalmi valóságban. A román és a jelenkori európai irodalom eme egyik legbonyolultabb, de dialektikus optikával mégis oly vilá­gosan áttekinthető költői életművéről, Argheziről, a már nyitottabb román marxista esztétika még csak mostaná­ban mondhatta ki az első szavakat — Mihai Beniuc, Ov. S. Crohmálniceanu, Mihail Petroveanu esszéi —, és az el­következő időkre vár az életmű fölvázolt fő vonásai mö­gül a költői oeuvre minden titkait felfedő élet- és kor­rajz segítségével kihántani a filológiai, esztétikai, a tár­sadalmi értelem és hatása áttekinthető teljes rendszerét. Bizonyos, hogy teljességre törekvő értékelése még sok iz­galmas és gazdagító irodalmi vitát fog kiváltani; a mű, természeténél fogva, tiltakozik mindenfajta merevítés el­len, de épp ezért oly termékenyítő a hatása mind a ro­mán irodalom, mind a kritika felpezsdítő fejlődésére. A róla írott újabb román tanulmányok, könyvek egy új, kitáguló, nyitott marxista esztétika kialakulására en­gednek következtetni. Magyarázói közül George Cálinescu és Tudor Vianu már a múltban felfedezték s kimondták, hogy egy klasz­­szikus él körünkben, s hogy az utánuk következő nem­zedék mesterét látják benne, útra bocsátójukat, a román költészet felülmúlhatatlan művészét. A felszabadulás utáni időkig Arghezinek nem volt, alighanem nem is lehetett szerves kapcsolata a munkás-

Next