Molnár Szabolcs (szerk.): Idők szép virága. Válogatás a középkor és a reneszánsz magyar irodalmából (Bukarest, 1991)

Előszó

ELŐSZÓ „Mindenkor idejük van a zsoltároknak.” József Attila Gyémánt cí­mű versének rázendítő sora a huszadik századi ember új tér- és idő­szemléletű művészeti tudatát tükrözi, amelyben a különböző korok műveltsége újszerű rendbe illeszkedve egyenrangúsodott a modernnel. A világégések szétromboltak egy korábban is már omladozó erkölcsi alapot, amelyre a múlt század még valós vagy vélt biztonságérzetét építette. Az ember új hitek keresésére indult, az egyetemes és a nem­zeti művelődés minden rétegét kutatni kezdte, hogy új erkölcsi bizton­ságához megfelelő támaszra találjon. A korábban múzeumi régiségnek tekintett képzőművészeti és irodalmi örökség szükségszerűen kezdett beépülni a kor tudatvilágába, s az egyén a műveltség minden időréte­gében és szimultán kívánt otthonossá válni, és nemcsak a hozzá legkö­zelebbi vagy azt a réteget akarta átélni, amelyet valami naiv kauzalitás fonalán közvetlen előzményként tekinthetett magáénak, hanem egyi­dejűleg fogadta be a régmúltat és a jelent, az egyetemest és a nemze­tit. Századunk kezdett ráérezni korábban elfeledett s ma már újra mo­demnek tetsző korai kezdeményezések rokonságára, s a zenei, festői, irodalmi Ízlés világszerte a régi újrafelfedezésének jegyében örvend valamilyen szellemi hazatalálásnak. Megöregedett az a szemlélet, amely minőségi különbséget kíván tenni régi és új irodalom között, s talán akarata ellenére annak az anakronisztikus múlt századi nemzeti irodalomtudatnak a szellemében, amely több század - európai mércé­vel mérve - jelentős termését száműzte szellemi műveltségünkből, és érdektelennek tartott mindent, ha nem találta meg benne önmagát. No­ha ez a nemzeti romantikus múltidézés föltárta, átélte, amit magáénak vallott, a szándékosan csonkitó válogatásával leválasztott, kisemmizett értékeket a filológusokra hagyta, s nem emelte be a nemzeti hagyomá­nyok körébe (Szander József). Előttünk járó nemzedékek halmazban hagytak számbavett tényeket anélkül, hogy beiktatták volna az irodal­mi köztudatba. A felejtésnek negatív hatásai pedig éppen ott jelentkez­tek, ahol az irodalomnak leginkább be kellett volna töltenie társadalmi funkcióit. Az irodalomtörténet maga is kárát vallotta az elfogult rostá­lásnak, mert elmúlt korszakok bonyolult eszmei-filozófiai mozgalma­inak egyetemes jelentését egyszerüsitő képletek ködösítették el. A to­vábbjutás feltétele volt, hogy irodalmunk fejlődéstörténeti összefüggé­seit minden vonatkozásban kutassuk. Irodalomtudományunk ezt a fel­adatot vállalta, éppen úgy, ahogy ennek az eszménynek a jegyében az irodalom maga - Ady és a nyugatosok fellépése óta - a pogánykori műveltségig tekintett vissza. 5

Next