Nagy László: Himnusz minden időben (Bukarest, 1985)

Farkas Árpád: "Lerogyni nem szabad élve"

te gyönyörű, ihlet, mindenség-gyökerű, virágozz a vérző madárban, égesd, hogy a sorsot kimondja, nem a hamuvá izzó csontja, virrasztó igéje kell, tűz te gyönyörű, jegeken győztes órómű, ne tűrd, hogy vénhedjünk sorra lélekben szakállasodva, hűlve latoló józanságban, ahol áru és árulás van, öltöztess tündér-pirosba, reptess az örök tilosba, jéghegyek fölé piros bálba, ifjúság királya, tűz! És e tűz már nem csupán a Prométheusz óta sokezer éves költő és befogadó közmegegyezésével kialakult jelkép újra-vi­­láglása, nemcsak a minden pennákon több-kevesebb erővel fölfénylő vándorszimbólum, az is persze, süt belőle Ady tűz­­csiholó indulata, a nagy-nagy tüzekre sóvárgó József Attila vacogása, de túl is mutat minden jelképen, mert csontok-ide­­gek mélyéig szervesült hevület, lángropogás, nagy méltóságú katarzis, új erő, új hang, új akarat — mellyel „elérte a láng a képzeltet“. Nagy fájdalmakból, történelmi és személyi krízishangu­latokból érkeztek felém e költemények, duhogó erővel, pom­pázatosán. E líra oly korban töltötte fel robajló vérre! a nyelv véredényeit, mikor a költészet válságtünetei már világszerte mutatkoztak, midőn már többnyire dadogóan, technokrata rázkódtatásoktól elharapott nyelv alól lüktetett fel az ének; ének? hol volt az már! csak az omlás törmelékei alól fölfény­lő szavak, csak világító gondolatszilánkok, melyek a szét­­züllött hajdani panteisztikus életérzés emlékét kísértették vagy mutatták egykedvű, tükrös arcukat. Kelet-Európábán a fráziszörgető, dekíamáló hang dívott, mikor ő talán Csoko­nai, majd József Attila képzeletgazdagságánál is nagyobb erő­vel emelte rangra a költői képet s virágzását: a metaforát. A 6

Next