P. Dombi Erzsébet: Öt érzék ezer muzsikája. A szinesztézia a Nyugat lírájában (Bukarest, 1974)

VIII. Stílustipológiai összegezés

A szinesztétikus inkompatibilitás növekvő tenden­ciája tehát a román szépírói stílus fejlődésére is ér­vényesnek látszik. Joggal merül föl tehát a kérdés, hogy a szinesztétikus összeférhetetlenség mutatójának ilyen változása a költői nyelv fejlődésének általános jellemzője-e. Föltevésünket támogatja, hogy ezek az észrevételek több ponton is egybehangzóak Jean Co­­hennek a metaforikus társítások összeegyeztethető­­ségi fokát érintő megállapításával a francia költői nyelvre vonatkozóan (1966.). 4.2. A Nyugat költőinek a szinesztézia-alkotás szempontjából megkülönböztethető három típusa kö­zül az impresszionista költők érzettársításainak szi­nesztétikus összeférhetetlensége a legmagasabb. Va­lamivel kevésbé éles, de szintén magas az intellek­tuális költők szinesztétikus képeinek inkompatibili­tása. Viszonylag alacsonyabb Ady szinesztéziáinak összeférhetetlenségi mutatója, de így is élesen elkülö­nül a hagyományos költő-típusétól. 4.3. Nem volna érdektelen megvizsgálni a szineszté­tikus összeférhetetlenség alakulását a Nyugat utáni időszak lírájában sem, hiszen a szinesztéziának a nyugatosoktól felszínre hozott értékei a továbbiakban nem süllyedtek vissza nyomtalanul a művészi kifeje­zőeszközök évezredes kelléktárába. Az expresszio­­nizmus úgyszólván megtartja az érzetkeverésnek az impresszionistáktól örökölt majd minden vívmányát, csupán mozgalmassággal telíti a szinesztétikus képet. Ezt a dinamizmust már Szabó Lőrinc expresszionista indíttatású érzettársításain is érzékeltük, de legtipi­kusabb formában Kassák Lajos lírájában jelentkezik: „hallom a néma csöndet és érzem, hogy ólomból / ön­tötték körém" (Hangos bűnbánat). A szürrealizmus is szívesen él ezzel a stíluseszközzel. József Attila szür­realista hatást mutató verseiből bőven idézhető példa: „két fürtjén őrzi a leölt / halacskák szürke sóhaját“ (Németh Andor): „száz ringó csókom freccsen az égbe szét / kibukkant ének színes zátonyában" (Ó szőke csókok partja). Juhász Ferenc stílusában külö­nösen gyakran találkozhatni szürrealista jellegű szi-218

Next