Panek Zoltán: Kihagyott szívdobbanás. Esszék (Bukarest, 1985)

Egy józan zseni - kivilágos kivirradtig

(Kelet Népe) Móricz Zsigmond a Pesti Napló 1934. február 25-i számában ugyanolyan (telibe találó) szeretettel rajzolja meg az egyik legintellektuálisabb magyar költlő, Szabó Lőrinc arcképét: „Magas, fekete fiú, a haját hosszúra ereszti, s ez a szemébe lóg. Ez a homlokán lecsorgó haj, mint eresz takarja el őt magát, mert annyira magába mélyed, hogy már ennyi fedezék elég, hogy on­nan észrevétlenül kidobja kézigránátjait. Még beszélni is oly hal­kan beszél, hogy meg kell erőltetni a fülemet, hogy megérthessem a szavakat, melyek robbannak és robbantanak, tiszták, élesek, vi­lágosak, s ettől megijed, s beburkolja szimbolista színes árnyakba. Tökéletes individualista, kikapcsolja magát a kollektív közösségből, s ezzel egészen sajátszerű kollektivizmus virul ki gondolatai áram­lásában.“ Csak az ellentmondások mélyére látó bölcs értelem fo­galmazhat így. A móriczi értés és megértés türelmesen szemlélt és fogadott el bármilyen irályú művészi szenvedélyt és valóság-látta­­tást, csak igaz gondolatú és építőmunka legyen; az otthonról ki sem látó kútásók keserves küzdelmét éppúgy értékelte, mint a nyu­gati földrészek szellemi javait magyarul: magyarrá hazacipelők megfeszített munkáját. József Attilára így emlékezett Nagyon fáj című nekrológjában: „váratlan volt, hogy rám gondol, s úgy tűnt fel, mintha régen nagyon közel volnánk s valami gát tartott távol, ketten, valakik, valamiért egymásra utaltak, s nem érintkezhetők ... folyók csak a tengerben találkoznak, ahol már megszűnnek létez­ni, s ha volna rá mód, ott egybekavarodva felsóhajtanának: ak­kor kellett volna, egynemű, egycélú idefutók, s mégis csak a cél előtt identikusak.“ Féja Géza pontos észrevétele szerint Móricz Zsigmond „nem tartozott azoknak a sorába, akik önmaguktól nem látják a világot“. A század máig is aligha termett a szellemi to­lerancia tekintetében olyan világos: befogadó és átfogó író-értel­met, mint az övé volt. Sokat és hevesen vitázott-csatázott életé­ben, de soha egyetlen művészi irányzat ellen sem; egyiket sem helyezte a másik elé-fölé. Nem tartotta sem a maga, sem valaki más írói elképzelését egyedül jogosítottnak vagy pláné egyedül üdvözítőnek. Saját szavai szerint más (és: több) akart lenni, mint Jókai, Mikszáth, Gárdonyi, Herczeg Ferenc vagy Molnár Ferenc, de az írás gyakorlatában a békés egymás mellett élés híve volt; annak örült, ha a művelt és magyarul európai szellem (hősi vágya: a közszellem) minden munkása becsületesen megvalósíthatja ön­magát, a teljes szellemi lét minél gyorsabb gyaparítása érdekében. A múltból a máig szorongatott a rengeteg hiány. E hiányokat ő torokszorító szenvedéllyel, fáradhatatlanul és 117

Next