Rácz Győző: Értelem és szépség. Esszék, tanulmányok, kritikák (Bukarest, 1972)

Esszék, tanulmányok, kritikák

egész története bizonyítja. Már jóval Petőfi fellépése előtt a polgárosult Európában nemcsak a néptömegek poli­tikailag radikális rétegei, hanem a racionalista gondolko­dású, a feudális arisztokrácia féktelenségeivel szemben mértéktartó polgárság is a klasszicizmus egyszerűségét és tiszta, komplikációk nélküli formavízióit kedvelte. Bár­mennyire bizarrnak tűnik is az összehasonlítás, Petőfi népiessége éppen ebben az összefüggésben mutatja a leg­mélyebb rokonságot a polgári klasszicizmus természetes­ség-törekvésével. A demokratikus tartalmú politikum a haladó polgári klasszicizmusban éppúgy, mint Petőfi né­piességében, nagyon világos politikai-esztétikai hitvallást fejezett ki: a tisztaság, az igazság, a színvonal szolgálatát nemegyszer közvetlen napirenden lévő politikai-művészi feladatok teljesítése szolgálatában. Ezt az összefüggést ma különösen élesen kell hang­súlyoznunk, mert minden idealista esztétizáló — művé­szet és politika egymást pozitívan befolyásoló kapcsolatá­nak még a lehetőségét is tagadó — művészetfilozófia két­ségbe vonja a gyakorlati politikai célok összeegyeztethető­ségét a magas művészi mércével. Csak a magyar irodalom történetében is három világ­­irodalmi jelentőségű életmű cáfolja ezt a felfogást. Ady és József Attila ugyanis a maga korában — természetesen figyelembe véve a különböző történelmi szituációkból eredő különbségeket — nem kevésbé politikus és a poli­tikában nem kevésbé demokratikus költő, mint Petőfi. De a magyar irodalomban éppen Petőfi, Ady és József Attila lírájának tartalmi és formaproblémái jelzik a leg­­meggyőzőbben, mennyire a konkrét történelmi realitások függvénye művészet és demokrácia viszonya. Ebben az összefüggésben nyilvánvalóan nemcsak arra gondolok, hogy mennyire különbözőek Petőfi, Ady és József Attila konkrét politikai törekvései, hanem elsősorban forma­művészetük különbségére. Ha Ady szimbolizmusát a művészet hozzáférhetősége szempontjából ítéljük meg, nyilvánvalóan Petőfi népies-39

Next