Rácz Győző: Értelem és szépség. Esszék, tanulmányok, kritikák (Bukarest, 1972)

Esszék, tanulmányok, kritikák

Bizonyítékként újra József Attilához fordulunk. Ami­kor a kiindulásul idézett verssorokat leírta, a fasizmus Európa-szerte a legembertelenebb kegyetlenséggel fojtot­ta el a politikai szabadságot is legkövetkezetesebben kö­vetelő humanista-szocialista törekvéseket. Már jóval a Levegőt! megírása előtt József Attilának nem egy poli­tikai jogi konfliktusa támadt a „vasvilág“ törvényeit védő „nyomorító hatalmakkal“. Ezek a konfliktusok a tiszta empíria tényei alapján tudatosították benne a későbbi költői víziókban megfogalmazott vallomást: „Én nem ilyennek képzeltem a rendet.“ Ha József Attilából hiányzott volna a művészi, költői lelemény, amellyel a művészet számára eltiltott motívu­mokat más, általánosan emberi motívumokkal helyette­sítheti, ha művészi invenciós készsége a politikai líra határain túl, a szerelmi lírában vagy a tájleíró verseiben nem találja meg éppúgy a tehetsége számára szükséges megnyilatkozási lehetőségeket, nyilvánvalóan nem válha­tott volna azzá a költővé, akivé e lehetőségek realizálása alapján lett. Közismert, hogy József Attila nemcsak a Levegőt!, az Eszmélet, a Hazám, A Dunánál és a ha­sonló problematikájú, direkt módon is politizáló nagy versek költője, hanem az Óda, a Flóra-ciklus és álta­lában a szerelmi líra világirodalmilag is jelentős köl­tője. Az előbbiek alapján tehát levonható az a következte­tés, hogy jelentős művészi alkotások létrejötte a szocia­lizmus előtt azért vált lehetségessé, mert az a kérlel­hetetlen kényszer, amely a kizsákmányolás viszonyai kö­zött a művészetre is ránehezedett, csak a legsötétebb poli­tikai-társadalmi terror idején terjedt ki a művészi tevé­kenység minden szférájára. A művészet egész története azt bizonyítja, hogy min­den művészeti ág igazán kedvező fejlődését azok a tör­ténelmi korszakok befolyásolták a legtermékenyítőbben, amelyek a legnagyobb szabadságot biztosították minden 59

Next