Rohonyi Zotán: A magyar romantika kezdetei (Bukarest, 1975)

V. A dráma romantikus lehetőségei

val összeházasítani, a békesség kedvéért, pedig ez neki nagy­­áldozat ... De amazok nem békülnek őszintén; úgy gondol­ják, hadd pusztuljon Hunyady Nándorfehérvárnál, majd fel­mentik ők aztán a várost kellő sereggel, a maguk javára. Míg itthon tétováznak és tanácskoznak, a török már körül­keríti a várat. Hunyady és Kapisztrán odasietnek a maguk gyűjtötte sereggel, s felmentik Nándorfehérvárt, melyet belül­ről Szilágyi Mihály és Hunyady László védelmezett. A nagy diadal után Hunyady megbetegedik, s csakhamar meghal.“4 E tömör összefoglalásból jól látható, hogy Kisfaludy ugyan sok cselekvést görget darabjában, annál kevesebb viszont a jellem legbensőbb rétegeit küzdésbe hozó konfliktus lehetősége, az emberi bensőt reveláló tett. Mindaz, ami Gara és Ciliéi részéről akciónak tekinthető, Hunyady minden szava, minden kifejező mozdulata szükségképpen jellemképletük uralkodó vo­nását tünteti fel, s az összecsapás már csak azért sem lehet éles, mert — a történeti tárgyhoz ragaszkodva — Kisfaludy csak előrevetíthette ennek lehetőségét. A konfliktust volta­képpen intrika, cselszövés helyettesíti, mely ideig-óráig be­folyásolhatja a főhős magatartását, nem rendítheti azonban meg — arra jó csupán, hogy Hunyady hadvezéri, államfér­fiúi nagysága, legendás hazaszeretete meg önfeláldozása, csa­ládiához fűződő mély kapcsolata még ragyogóbban tűnjék fel.' Tudjuk, Kisfaludy Sándor olvasmánynak szánta művét: ha­talmas terjedelme eleve lehetetlenné is tenné a teljes szöveg színre vitelét. E szándék természetesen magyarázatul szolgál­hat a terjedelemre, annál kevésbé azonban a drámai konflik­tus, az emberkép, a személyiség-felfogás fogyatékosságaira, általában a drámai gyöngékre. Kétségkívül epikus maradt e művében is Kisfaludy: nem tett egyebet, mint dramatizált, párbeszédekbe szerkesztette a történeti anyagot, nem törőd­ve a műnem követelményeivel. A Hunyadi-dráma ilyenfor­mán történeti freskó, melyben a költő illusztratív szándéka uralkodik, aki ennek érdekében az egyébként is epikus, ter­jedelmes cselekmény-anyagot végtelenül hosszú szónoklatokkal tovább lazítja. A szerző hazafias eszményeit a történeti fres­kóban állóképpé merevített figurák szólamai hordozzák. A mű szerteágazó, mindenfajta szabályt felrúgd szerkezete tel­jesen megfelel az ily módon felfogott „drámai“ anyagnak. 203

Next