Sas Péter (szerk.): Dsida Jenő emlékezete. Összeállítás születésének és munkásságának évfordulóhoz nem kötött, időtlet tiszteletére (Kolozsvár, 2009)

II. Nagycsütörtök

137 DSIDA JENŐ ÉS A KATOLIKUS KÖLTÉSZET tészetnek van azonban egy olyan áramlata is, amely számára az azonosulás lehető­ségét evangéliumok, a bennük megjelenő Krisztus adja. Ezeknek a költőknek a vi­lágképét az evangéliumokban rögzített keresztény erkölcsiség alakította ki, és iden­titásukat „Krisztus követésében”, a keresztény hagyomány által mindig is hirdetett és Kempis Tamás híres könyvében tételesen is megfogalmazott „imitatio Christi” eszméjében és moráljában találták meg. Hivatkozhatom a kereszténység nagy igazságait átélő vagy velük viaskodó Ba­bits Mihály, Sík Sándor, Rónay György, Sárközi György, Keresztury Dezső, Weö­res Sándor, Jékely Zoltán, Radnóti Miklós, Dsida Jenő, Kodolányi János és Pilinsz­ky János munkásságára. Valójában ebben a körben van helyük azoknak a költők­nek is, akik igazából elzárkóztak a tételes vallásosság és az egyházak tanításai elől, költészetükben mindazonáltal igen nagy szerepet töltött be a megváltás vágya, az Isten-keresés vagy éppen az Istennel folytatott párbeszéd és vita. Ady Endrére, Kosztolányi Dezsőre, József Attilára gondolok, vagy olyan költőkre, mint Illyés Gyula, Vas István, Juhász Ferenc, Kányádi Sándor és Szilágyi Domokos. Számuk­ra sem pusztán a keresztény kultúrának volt ihlető ereje, hanem a krisztusi morál­nak, az evangéliumi tanításnak és a transzcendencia utáni vágyódásnak is. Végül a keresztény költészet talán leginkább átszellemült változata maga az imádság: a közvetlen odafordulás Istenhez, a hozzá intézett könyörgés, midőn a lé­lek felemelkedik teremtőjéhez, és teljes mértékben átadja neki magát. Ez a költé­szet már transzcendens magaslatokra jut el, és benső lényege szerint a misztikával érintkezik. Régi hagyománya ez a magyar költészetnek, Balassi Bálint vagy Ber­zsenyi Dániel költői imáiban ugyanúgy megjelenik, mint Babits Mihály, Rónay György, Pilinszky János, illetve Dsida Jenő költészetében. A magyar imádságos lí­ra irodalmunknak egy igazából még ma sem ismert terrénuma, amely meglepeté­sekkel szolgálhat a keresztény irodalom kutatói számára is. Kállay Miklós, a két világháború között tevékenykedő kiváló és mára teljesség­gel elfeledett irodalomkritikus (akit természetesen nem szabad összetéveszteni az egykori miniszterelnökkel) a Vigilia 1935-ös évfolyamában megjelentetett egy ta­nulmányt (Metafizika az irodalomban s a magyar irodalom „metafizikátlansága”), amely némi elégedetlenséggel vetett számot azzal, hogy irodalmunk, legalábbis a nagy nyugati irodalmakhoz képeset, jórészt nélkülözi a metafizikai és spirituális ih­letet. Ezt a véleményt igen sok irodalomtörténeti tény cáfolhatja. A régebbiek, Ba­lassi, Zrínyi, Berzsenyi, Vörösmarty, Madách, Vajda János mellett huszadik száza­di irodalmunk: Ady, Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula, Sík Sándor, Tamási Áron, Reményik Sándor, Dsida Jenő, Kodolányi, Rónay György, Pilinszky és mások munkássága is amellett tanúskodik, hogy a magyar irodalomnak van egy igen erős áramlata, amelytől a legkevésbé sem idegen a metafizikai és spirituális ihlet, a transzcendens érdeklődés, sőt a misztikus tapasztalat. Dsida Jenő költészete igen beszédes példája mindannak, amit az imént megálla­píthattam. Dsida kora ifjúságától arra készült, hogy költő legyen, s ennek érdeké­ben szelíd eréllyel hiúsította meg családjának más irányú terveit. Verseivel korán feltűnt, és gyorsan népszerűséget szerzett: ifjú költőként a játék elemi örömével merült meg a versek világában, valósággal lázba jött, ha egy szokatlan képre, fris-

Next