Sas Péter (szerk.): Dsida Jenő emlékezete. Összeállítás születésének és munkásságának évfordulóhoz nem kötött, időtlet tiszteletére (Kolozsvár, 2009)

III. Psalmus Hungaricus

156 Láng Gusztáv Tegyük hozzá az igazság kedvéért, hogy maga Dsida sem tiltakozott soha a kriti­ka és a helikoni pályatársak által rárótt szerep ellen, sőt lehetőségig azonosult vele. S bár költői önérzete életének utolsó éveiben egyre erősödött, a nagyságot, a Mesterré válást s az ezzel járó rangot és elismerést a távoli jövőbe helyezte, mint az Élt valaha régen... révedező-jövendölő látomásában. Addig is beérte az odaadó tanítvány szere­pével; ez határozta meg viszonyát Babitshoz, József Attilához, Kosztolányihoz, és sohasem jutott eszébe megszegni vagy csak nehezményezni azt a helikoni kánont, mely elébe helyezte Reményik és Aprily költészetét. A kritika és az irodalmi közvé­lemény tehát nemcsak a költő valódi arcát mutatta, hanem a „milyennek akarunk lát­ni” elvárásait is közvetítette, melyek a művész önkorlátozásaként épültek be a költő világképébe. Annál is könnyebben és - némiképp önáltató szelídséggel - kirívó konfliktusok nélkül, mert a Dsida által (is) képviselt irány, az újklasszicizmus eleve önkorlátozó természetű volt, a formafegyelemtől a harsány sikert megvető sztoikus szerénységig normák sokaságával árkolva körül az alkotást. Csak ritkán adott hangot egy másfajta, a szerep-elvárásokkal vitázó önérték-tu­­datnak, s akkor is játékos-képtelen versötletekbe rejtve. Legalábbis ilyen polémia­ként (is) értelmezhető A költő feltámadása című verse, még 1930-ból. A költemény a Nagy csütörtök-kötet azonos című ciklusában foglal helyet, annak záródarabja­ként. A Nagycsütörtök (a vers) és A költő feltámadása között csupa olyan költe­ményt olvashatunk, amelyek a költőnek a világ okozta szenvedéseiről szólnak, s a szenvedés elől menekítő halálvágyról. Esténkint gomolyos, városnyi felhők / tömb­jén kell komoran s fázón keresztül / fulladnod, mielőtt a csillagok zord, / nyirkos fűzeihez fölér a lelked. (Országos eső)', — S íme — ma lelked lassú halálra menendő...(Panasz gyengülő gyökerekről); Halál! - amiként keserű kis / kukacot elnyel a fecske, / vagy véd a cseresznye-szemecske, / rejtsd el az én szivemet! (Ha­rum dierum carmina)', ...Irgalomtelt /angyalra várok, hátha hozna / valami enyhe­lanyha mérget, / amelytől csapzott-fürtü, csúnya fejem elalvó lassúsággal / vállad­­ra esne és kihúnyna. (Tóparti könyörgés). Fölfoghatok úgy is, mint a Nagycsütör­tök után következő Nagypéntek számadásai a költő-lét, a költősors szakrális naptá­rában, mely után már csak „a költő feltámadása” következhet. A címben a „feltámadás” szó is mást jelent, mint a „költői halhatatlanság” egyedi szinonimája. A feltámadást meg kell előznie a halálnak; a feltámadás új minőség, csoda és reveláció. S ezt az „új minőséget”, az életmű új értelmezését, a kánonban el­foglalt új értékpozícióját jelzik a költemény befejező sorai. Miután a halott költő le­szállt ravataláról, a pap és a gyásznép döbbenetére kimegy a szabadba, ahol a tártölü fenyves alatt / mellébe özönlik / a hűs levegő, / meghajlik a szirti fenyő, / a sok suho­gó /fa-titán, //sO/ elrohan alkonyi fényben / egy lángszinü lepke után. Az első fejezetben utaltam arra, hogy a szülőföld-kultuszt lírai jelképekben megfogalmazó erdélyi tájköltészetnek leggyakoribb képeleme a szikla és a fenyő; ezek mintegy az erdélyi táj „heraldikus” azonosító jegyei. Első jelentésben e címer­képek Dsida versében is a „feltámadás” helyszínét jelölik, de a szövegben utalást találunk azokra a konkrét szövegekre is, ahonnan a költő „átmásolja” versébe őket. Elsőként Reményik Sándor A kis templom a nagy dómban című versét említhetjük, melyben ez áll: Fölötte égig ér a szírt... // testőrei: dárdás fenyők / Állnak titáni

Next