Sas Péter (szerk.): Dsida Jenő emlékezete. Összeállítás születésének és munkásságának évfordulóhoz nem kötött, időtlet tiszteletére (Kolozsvár, 2009)

IV. Aangyalok citeráján

VÉGRENDELET MELY VÉGREHAJTÁSRA VAR 339 Van azonban e játékosságnak magasabb értelme is Dsida lírájában. Nemcsak lé­tében, hanem funkciójában is rokona a József Attiláénak; humánumhirdető egy em­bertelen világgal szemben, harmóniaigényt jelent be egy olyan korban, mely végze­tes diszharmóniák felé sodorja a lelket. S Dsida költészetében van egy sajátos verstípus, amelyben nem mi, olvasói kell hogy leleplezzük e játékosság önámító jellegét, hanem maga a költő mutatja föl a játék mint vágyálom tükrében a valóság­hasított sebeket. Jellegzetes példája ennek A tó tavaszi éneke. A minden hántásnak kitett meztelenség rángó idegü kínja hullámzik a versben, mindez azonban a forma lebegő játékában: verselés és rímtechnika sugallja azt a harmóniát, az érzelmeknek ezt az irányát, melynek útját szegi a tudatban tisztán tükröződő valóság. Tartalom és forma ellentétéből alakul ki a Dsida-köÍtészét e különös disszonanciája, azzal az önkínzó fegyelemmel, mely - Kosztolányi csattanós fordulataival - „a jajra csap a legszebb rímmel”. E formajáték - akárcsak Kosztolányi érett lírájában - az irónia fanyarságát kós­toltatja olvasójával. Hogy a valóság, illetve a valóság táplálta érzelem nem adekvát a verszene törékeny harmóniájával, azt mi sem árulja el jobban, mint magának a formának a bravúros fintorai; a tudatosan túlhajtott mozaikrímek (már-már kínrí­mek, a szó közvetlen értelmében), a hibátlanul dallamos ritmus, mely elzsongítja a lelket, hogy szinte orvul törjön rá a valóság brutális élményével. „Nedves a pillám, / mint gyöngyvirág esti levele. // Zsongó-dongó szél suhan, / s illatod érkezik vele” - kecsegtet könnyűséggel a Bujdosás és keresés, hogy egyszer csak a riasztó un­dorra ébredjünk: „Fohászkodásom szavai, / melyek közül egyet sem értek, // mint kis miazmák rajzanak, / szétnyüzsögnek, mint a férgek.” De a példákból oldalakon át sem lehet kifogyni. Ha statisztikaszerűen mérjük fel e versek struktúráját, egy sa­játos szerkezet áll előttünk: a mondottak (tehát a keresetten tiszta és mozaikrímek, a szinte elvont képletté tökéletesített verselés) mellett az erősen zenei hatású hang­tani eszközök jellemzik (állandó alliterálás, hangutánzó elemek), valamint a rövid sorok, melyek rímgazdagságukkal éppen kiemelik a rövid mondatok sugallta gyors beszédtempó ziháló nyugtalanságát. Mindez természetesen még jelzésként sem meríti ki Dsida Jenő életművének problémavilágát. Példaértéke volt csupán, annak jelzésére, hogy nemcsak Dsida köl­tészete vár még sokat irodalomtörténet-írásunktól, hanem a filológiánk is várhat vala­mit e költészettől. Életrajz és életmű teljességre törekvő begyűjtése, a verseket meghatározó ideológiának a belülről, az esztétikum oldaláról történő igazságos meg­közelítése, a forma tipológiai általánosításokig menő szakszerű vizsgálata — a Dsida­­költészet „feldolgozásakor” kötelező penzum. Sikeres elvégzésétől pedig nemcsak a Dsida-kutatás, hanem egész irodalomtudományunk gazdagszik tapasztalatokban. 1968

Next