Sas Péter (szerk.): Dsida Jenő emlékezete. Összeállítás születésének és munkásságának évfordulóhoz nem kötött, időtlet tiszteletére (Kolozsvár, 2009)

VI. Arany és kék szavakkal

446 Nemes Nagy Ágnes tani a fenyegetettség, a bármi fajta gyötrelmes tapasztalat ellen, amely végső soron halálos, illetve maga a halál - egy stilízációs rendszert. Ahogy a nagy csillagászati tömegek körül meggörbül a tér, úgy görbülhet, gömbölyödhet stílussá a halál az ember óriás tömegvonzása által. Hiszen a művészetek egyik alapgesztusa ez: meg­stilizálni, ami szörnyű. A formálás stilizálás módja, módjának alapja sokféle lehet, mindenekelőtt és legősibben vallásos; lehet filozófiai, Senecától Miltonig, lehet menekülő, az éljünk és szeressünk, Lesbiám jelszavával, lehet szembenéző, oda­­szegeződő, Agrippa d’Aubignétől Camus-ig, aki szerint az egyetlen filozófiai prob­léma az öngyilkosság kérdése, lehet erkölcsi, szembeszegülő, kimondva az „itt ál­lok, másként nem tehetek” mondatát, amellyel saját halála fölé valami fontosabbat emel, és lehet még annyi más, hit, elv, ösztön, vitalitás. Dsida halált stilizáló moz­dulata a szépség felmutatása. E mozdulat művelődéstörténete hosszú, a görögöktől Keatsig, és mindenekfölött a századvégig, a Dsidához legközelebb állóig, amely annyi változatban tárja elénk szépség és múlás sajátosan fin de siécle hangsúlyú kapcsolatát. Tudjuk jól, a fin de siécle szépség-halál érzése befutotta az egész vilá­got, divatját - főleg fiatal költők esetében - nemegyszer kacérsággá fokozva, muta­tósán redőzött köpennyé rendezve az életérzésen. Csakhogy - azt is tudjuk ­­Dsidában mindez szorosan vett, életrajzi valóság. Talán azért olyan édes. Hogy fő mesterével, Kosztolányival szóljunk: a jajra csap a legszebb rímmel. Úgy látszik, az élet korai elgáncsclása gyakran váltja ki költőkből - bizonyos költőtípusokból - a gáncstalanság igényét. Dsida is hamar eljutott idáig, haláltuda­tát és szépségeszményét összefonva, megfogalmazva, ábrázolva. A súlyos szívbe­teg költőfiú huszonegy évesen adja ki első kötetét, a Leselkedő magányt, 1928-ban. Ezt előhangnak tekinthetjük az elkövetkezőkhöz. Az első kötet saját témák felé ta­pogatózó, többé-kevésbé szabadvers-fizér, a kor modorában, hogy a második kö­tetben, az 1933-ban ugyancsak Kolozsvárt megjelent Nagycsütörtökben megszólal­jon az igazi Dsida. Ebben és az Angyalok citeráján című kötetében, amely már saj­nos csak halála után jelent meg, 1938-ban, világossá válik pályájának módosulása, íve, amely oly sok akkori költőnkkel párhuzamosan a szabad verstől a kötött vers felé, az avantgárdtól a formaművészet felé és - rá külön jellemzően - a disszonan­ciától a halál és szépség, szépség és halál keretében felfogott harmónia felé haladt, írtak már néhányan erről a fordulatról, amely akkoriban, a húszas évek végén, a harmincasok elején a magyar lírában bekövetkezett, többek közt például Vas Ist­ván, aki „hátraarc”-nak nevezte, és bizonyos politikai hátteret is tulajdonított neki. Mindenesetre tény, hogy a magyar avantgárd, rövid ideig tartó szétsugárzása után ­­mely szinte minden akkori költőnkön kimutatható, Babitstól, Kosztolányitól Illyé­sig, József Attilától Szabó Lőrincig, Zelk Zoltánig, Vas Istvánig mintegy visszahú­zódott önmagába, és szöges ellentétben a világlíra folyamatával, igen sokáig a mar­gón maradt. Dsidában ez a kötöttség felé tartó folyamat egyértelmű, világos. Hang­ját a bonyolult formákban találja meg, a nehéz görög mértékekben, a tündöklő rímekben, olvatag zenékben. És nem utolsósorban a képben, a Dsida módjára áttet­sző, üvegfestményszerű és mégis éles aprórealizmusban. Ha azt állítanánk, hogy a magára talált Dsida egyetlen nagy életérzés - halálérzés - költője, nem mondanánk igazat. Jelen van benne a kisebbségi, erdélyi sorstudat, magyarságának kisebesedett

Next