Szabó Gyula: Társaim. Kerti képek (Bukarest, 1988)

Második félkör: Ősztől tavaszig

társakat, akikkel — úgy érezzük — az általános emberi­nél közösebb mindaz, ami az élet és a halál tárgykörébe esik. Hiába fejtettem meg én magamnak olyan egysze­­rűen-megnyugtatóan, hogy „a halál az élet élettársa“ — már Almáson vehettem ehhez olyan közhelyesen helyes alapleckét, hogy ,,ha megszülettünk, meg is kell halni“, amiben az is benne van, hogy születésünk pillanatától bár­mikor „a halál fiai“ lehetünk, tehát amit életként ka­punk erre a szüntelen halállehetó'ségre, az mind „ráadás“,, „talált tárgy“ —, és hiába volt az enyém az a semmi köl­­csönvételre nem szoruló tapasztalati rész, hogy nálam a ráadás hol egy-, hol három-, hol négyévenként a szó szoros értelmében ráadás, valódi hitelű szóvá, gondolattá, eszméletté akkor vált bennem ez az egész „tárgv“-kör, ha belélegezhettem a közelebbi társak kölcsönszellemét, azo­­két, akik a maguk részéről mind hozzáleltároztak valamit ehhez a tárgyhoz. József Attilát ebben a munkában az egyik legmegbízhatóbb leltározónak találtam: ahogy hol odáig makrokozmoszodott látomásában a tárgy, hogy „Ma­kacs elmúlás tolja a világot maga előtt, mint bányász a szenet, melyet kifejtett, darabokra vágott“, hol a maga emberi mikrokozmoszában kezelte úgy a tárgyat már alig tizennyolc éves fejjel, mint amivel teljesen szabadon ren­delkezhetik, mondván: „Gőgösen, egymagámba jöttem. Nagy úr vagyok. Nem is köszöntem ... Átéltem majd ti­zennyolc évet. Tudom, mit ér az emberélet. Nem tarthat mások akaratja: £n elmegyek, ha kedvem tartja“; s ahogy látta mindezek között két, egymástól igen elütő virágban is a tárgyat: „Csúf halottak sírja kivirágzik szépen ... De ki győzésig élt, följebb jut virága... Jut az én virágom dalos szabadoknak“ .. . De József Attila mellett ott állt a „talált tárggyal“ a rég elenyészett élet homályában Balassi Bálint is, aki a közelebbi „társaim“ költői világában elsőnek forgatta meg magát legmélyebben a kör örvényében, s aki onnan „da­los szabadként“ felmerülve zsoltáros szárnyakkal, olyan megrendítően tudta esedezni: „Véletlen halál, ki reánk őrt áll, ne fojtson meg hertelen éltünkben“ ... És ott állt utána Zrínyi Miklós, aki, ha lehet, még nagyobb intenzi­tással — testi és lelki életizzással — „járta meg“ az ör­vényt, s mindannak a „mesterségnek“, amit „törvénytu­150

Next