Szemlér Ferenc: Százlátó üveg (Bukarest, 1977)

Kéziratom — amint az már többször is megtör­tént — meghatarozhatat­­lan műfajú és besorolhatat­lan célú írásmű. Kétségte­len bizonyossággal legföl­jebb az állítható róla, hogy próza. A kurzívnak kép­zelt rövid előhangban igye­keztem ugyan némi magya­rázatot fűzni a tartalom­hoz, a kötet utolsó néhány sorában pedig megadtam a cím — s egyben talán a műfaj — kulcsát, noha ez nem fogja kielégíteni a re­gényes önéletrajzokra éhes kritikusokat. Meg kell azon­ban jegyeznem, hogy ol­vasmányosság szempontjából éppen ez a kaleidoszkóp­jelleg biztosíthat sikert és kelendőséget a feltételezett könyvnek — függetlenül az egves rövid darabok tartal­mának történeti és tárgyi érdekességétől. Mert azért a látszólag összefüggéstelen és anekdo­taként ható darabok mélyen nyilvánvaló kapcsolatot te­remt a szerzőnek az a nem is titkolt szándéka, hogy emlékezéseinek tükördarab­kái egységesnek ható képet villantsanak föl nem csupán saját magáról, de főleg a

Next