Szilágyi Domokos: Élnem adjatok. Vers, próza, esszé 1956-1976 (Bukarest, 1990)

Kortársunk, Arany János (kismonográfia)

Jóreggelt, friss-szemű ég! Jóreggelt, nyújtózkodó utcák! ' Jóreggelt......................... (stb. első szakasz) Finomabb, mégis nyilvánvaló, poétikailag következetesen végigvitt önirónia élteti az Esőben (1964) három szakaszát. (Az első: „Hullanak hosszú verssorok, / éltető költemény cso­rog, / szavait mohon vedeli / a pityóka s a tengeri.") Igaz, ez már a Mozart, a Kiállításon (Nagy Albertnek) s a Bolyai Já­nos Vásárhelyütt idejéből, a Szerelmek tánca kötet gyűjtőte­rületéről való. Mint ahogy onnan került elő a tudtunkkal mindmáig ismeretlen Biztató (1963. III. 22.), amely ugyanúgy — bár másképpen — két ember s a köz gondjait kapcsolja egybe, mint hét esztendővel azelőtt a Most... Ez a „most" azonban új érzések kifejezésére kötelezi a költőt, az egymás­rautaltság másfajta költői alaphelyzetben más hangulatú ver­set indukál. A háromszor ismétlődő megszólítás („Húgocskám a tavaszban") tulajdonképpen önbiztatást takar — mint ahogy József Attila és Radnóti fölsejlése a versben csak segíti ér­vényesülni, de nem fedi el Szilágyi Domokos saját hangját? a hét szakaszból az utolsó kettő tanúsítja ezt a belső dialek­tikát a legkézzelfoghatóbban: csak így tudjuk meg, hogy nélkülünk, nélkülünk kisebb a világ! Emeld szavad, szólítsd szíved örömét-jaját, hogy szólhassak mindenről, ami jó vagy ami fáj nagyon — : hogy alhass nyugodtan, amíg nyugodtan alhatom. így építi, így szerzi meg magának Szilágyi a „könnyű ál­mot" — a hatvanas évek második felétől még határozottab­ban, következetesebben. Bár a Fáradt esőben (1967) azt han­goztatja, hogy „sokáig tart a hazatérés / a dolgoknak végső okáig“, az Üt (1964) elég hamar kirajzolódik: Minden perc, minden óra és / akarat, cél, megismerés, / tetté-serdült szán­dék, sose- / fáradó, alkotó keze- / elméje minden ember­nek:“ — a „mába induló jövő“-t hozza közelebb. Ez a jól el­404

Next