T. Szabó Levente - Zabán Márta (szerk.): RODOSZ tanulmányok 2004-2005/1. Filo-logikák. Fiatal kutatók tanulmányai az irodalomtudomány, a nyelvészet és a filozófia köréből (Kolozsvár, 2007)

Irodalomtörténések

Intertextualitás és irónia a harmincas évek lírai törekvéseiben A költemény kezdősorai párhuzamba állíthatók Szenczi Molnár Al­bert XV. zsoltárának szövegével: Tebenned bíztunk eleitől fogva, Uram, téged tartottunk hajlékunknak. Mikor még semmi hegyek nem voltának, Hogy még sem ég, sem föld nem volt formálva, Te voltál és te vagy erős Isten, És te megmaradsz minden időben. A Szenczi-féle műhöz képest a József Attila-vers első sorában két vál­toztatást találunk: 1. a Magamban-Tebenned különbségben illetve 2. a töb­bes szám első személyű igealak egyes szám első személyüvé alakításában.1 1 A vers kezdősoraira tekintve, e két különbség talán a modem ember önere­jébe, individuális képességeibe vetett bizalom kifejezője is lehetne, azonban a kővetkezőkben nyilvánvalóvá válik, hogy itt tulajdonképpen a magára maradottság, a közösségből való kívül-rekedtség állapotának ironikus ki­nyilatkoztatásáról van szó. Az emberi lét jelentéktelensége, elmúlásra ítélt­­sége kerül szembe a XV.-zsoltár mindenható istenének hatalmával. Az én- Te szembenállást, az emberi immanencia és isteni transzcendencia közötti feloldhatatlan ellentétet e két szöveg intertextuális párbeszédében az „elhull örökre”-„te megmaradsz”, illetve a „semmije”-„minden” oppozicionális kapcsolatok is megerősítik. Ugyanakkor az emberi és állati lét egylényegű­­sége helyett (mely az elmúlás közös attribútumában is hangsúlyossá válik) itt tulajdonképpen a hasonlítás folytán mégis egyfajta nélkülözhetetlen kü­lönbségtétel érzékelhető, mely ironikus feszültséget teremt a műben. E ha­sonlatban ugyanis lényegében annak a bensőséges kapcsolatnak a hiánya mutatkozik meg, mely a XV. zsoltár individuuma számára az Istenhez való közelség biztonságának ígéretében még nyilvánvaló volt: „Uram, téged tar­tottunk hajlékunknak.” A klasszikus irodalmi hagyománnyal teremtett iro­nikus párbeszéd folytatásaként e számadás-vers lezárása a két nagy költő­előd, Petőfi és Villon költészetéhez fordul: 11 Vö. JANZER Frigyes, József Attila vagy József Attilák? — KULCSÁR SZABÓ-KULCSAR-SZABÓ-MENYHÉRT 2001, 71-78. 267

Next