Zweig, Arnold: Békehozó Helbret. Elbeszélések - Horizont könyvek (Bukarest, 1991)

Jakabbfy Tamás: Helbert bíró csalhatatlansága

Helbret bíró csalhatatlansága Nem az őrületbe emigráló bíró maga, s még csak nem is Arnold Zweig okolható azért, hogy ez a páratlanul hősies és esendő férfiú, Helbret, a kései egzegézisek legkényel­metlenebb helyén szorong: valahogyan az ablaktáblák köztes zárkájába került az árnyakkal és szellemi pazarlással teljes alak, a kívülről is, belülről is nézhetőség ideiglenességére ítél­tetett; egyrészt az ortodox szocialista makacsság érdekelvű ér­tékeléseinek — s ami még rosszabb: értelmezéseinek — kiszol­gáltatva, másrészt az egyetemes emberiesség szimbólumává ma­gasztosulva (és felismerve) áll helyt rendíthetetlen tébollyal az ablakszárnyak között: várja, hogy hittel vallott s majd tudattar lanul vulgarizált erkölcs-felfogása az értelmezők szemében el­nyerje az egyértelműséget. Zweigot talán túlságosan is kisajátította, „kisarkította" az ötvenes-hatvanas évek irodalomkritikájának rámenősebb rabló­­lovag-hada (művében él — és persze teremtett figurájában is — az író. Lásd Helbretet.) Elkötelezetten balos Zweig-képet kellett produkálniuk a méltatóknak, hát úgy gondolták, semmiféle összhang nem bomlik meg, ha a szocializmus társadalmában élő és író Zweigot szocialista írónak nevezik. Holott — rosszabb esetben is — ha az író egy társadalmi rend vagy rendszer (pél­dául a szocializmus) körülményei között akar/tud írni, ez még nem jelenti rögtön azt, hogy az illető a társadalmi rangra hur­­colkodott ideológia feltétlen hitvallója. (Például nem automati­kusan „szocialista író“. Nem is feltétlenül ellenzéki; lehet, hogy csak jó író, de az is lehet, hogy kiemelkedő, anélkül, hogy az egyetemes humánum vagy erkölcsileg túlideologizált sallang­jait magára aggatná.) A magyar olvasó számára modell-értékü lehet József Attila példája: (nagy)apáink még a Lebukott, a Tanítások, a Tömeg József Attiláját kapták „irodalomtörténeti állomásként“; azt a József Aítila-konzervet kellett fogyasztaniuk, amelynek ízében nem Jehetett nem érezni a mesterséges tartó­sítószert. Mára már aligha kell megküzdeni A bűnért, a Remény­telenül értelmezésének és hirdetésének jogáért, a Karóval jöttél vagy a Magány józsefattilább verssé vált — illően, kellően —, mint a hatvanas években propagált korai költemények, ami vi-238

Next