Rainer M. János (szerk.): A szovjet típusú rendszer időszakának vitatott kérdései (Pécs, 2022)

Oktatás- és tudomány(politika) - Felkért hozzászólások - Szabó Zoltán András: A Magyar Pedagógia című folyóirat mennyiségi és tartalmi változásai az 1961 utáni időszakban – megközelítési lehetőségek

FELKÉRT HOZZÁSZÓLÓ Szabó Zoltán András A Magyar Pedagógia című folyóirat mennyiségi és tartalmi változásai az 1961 utáni időszakban Megközelítési lehetőségek Bevezetés Hozzászólásommal rendhagyó módon szeretnék kapcsolódni Pritz Pál bevezető prezentációjához, illetve Szabolcs Éva korreferátumához. Ez a sajátos vetület a szakmai – ezen belül a pedagógiai – folyóira­tok kérdésköre, azaz a bevezető írásban is helyet kapó elemek írott neveléstudományi kommunikációban való reprezentációjának vizs­gálata. Mindehhez a korszak egyik meghatározó szakterületi folyóira­tát, a Magyar Pedagógiát választottam példaként, amely egyben arra is lehetőséget ad, hogy felvillantásszerű betekintést adjak „A magyar neveléstudomány múltja és jelene – diszciplínafejlődés, tudományos kommunikáció (1970–2017)” címet viselő, e témakörhöz kapcsolódó NKFIH (OTKA) kutatásba.­ Az elemzés tárgyául választott Magyar Pedagógia nagy múltra te­kint vissza, azonban fontos hangsúlyozni, hogy 1892-es megalapítása után – több évtizednyi működést követően – 1947-ben megszűnt.­ Egy rövid életű kísérlet (1949–1950) után a folyóirat végül 1961-ben indult újra, és a mai napig a neveléstudomány diszciplínájának egyik meghatározó fórumát jelenti.­ ­ Témavezető: Németh András. Azonosító: 127937 2 A folyóirat elnevezése a jelzett időszakban a Magyar Paedagogia volt.

Next