Alföldy Jenő: Igézet és magyarázat. Irodalomkritikák, esszék, pályaképek (Budapest, 2012)

Költészet

A fény költője Rózsássy Barbara: Éjszakai tárlat Negyedik verseskönyve, az Éjszakai tárlat a költői formák kivá­ló ismerőjének és egyéni kombinációk létrehozójának mutatja Rózsássy Barbarát. Kötetének első felében gyakran használ sza­bályos hexametereket, amelyek „mellesleg” három-három adoni­­szi kotorna, bonthatók. Rímelnek is, és ezzel a leoninus egyik vál­tozatát valósítják meg. A kötet egy másik verscsoportja szonet­tekből áll, amelyeknek sorai ezúttal két-két adonikusva feleződ­nek. Ezek ritmusa (- U U / —) az erős meggyőződést, a gondo­lat véglegesítését érezteti. Ha a költeményen végigvonul ez a versláb-kombináció (kólón), a vers gondolati egységei külön­­külön zenei nyomatékot kapnak. A magyaros tagolással szimul­tán módon egyeztethető ez a sorfajta. A belső magányosság, a földi üdvösség s a költői küldetés kérdéseit feszegető Rózsássy Barbara a gondolati költészet eszközeként használja ezeket a bonyolult formákat. Fontosnak tartom ezt, mert az erősen kötött versformák sokszor üres, manierisztikus játszadozásra csábítják a csekély gondolati gyúanyaggal fölszerelt költőket. A manierizmus olyan szempontból jöhet szóba Rózsássy Barbarát illetően, ahogy a késő reneszánsz művészetre értjük - Balassira vagy akár Shakespeare-re és a posztreneszánsz festők­re, a barokkba hajló korszak e kiválóságairól szólva. Nem abban az értelemben tehát, amelyben a formai bravúroskodásra törekvő honi poétákat és poetesszákat, a tizennyolcadik-tizenkilencedik század fordulóján működő mesterkedő költőket emlegetjük. Ők többnyire már kihulltak az idő rostáján, bár Weöres Sándor anto­lógiája, a Három veréb hat szemmel felvonultatja a „rímkovács” Kovács József, Mátyási József, Édes Gergely és Molnár Borbála 131

Next