Alföldy Jenő: Igézet és magyarázat. Irodalomkritikák, esszék, pályaképek (Budapest, 2012)
Költészet
Költészet Költői képzelete, eszménykereső természete, abszolút igazságra törekvő szenvedélye és főként szenvedésektől ihletett gondolkodásmódja minduntalan felülbírálta materialista meggyőződését. És ahogy világképének vizsgálói már jócskán szemléltették, az általa „irracionálisnak” vagy „idealistának” tartott bölcseletekből szerzett tudását is bőséggel kamatoztatta költészetében. Életműve Nietzsche, Bergson, Jaspers, Heidegger, Pauler Ágoston és más filozófusok tanításaira utaló elemeket tartalmaz - hogy a kor nagy lélekbúvárait most ne is említsem. S azokat a nagy természettudós kortársait sem, Einsteintől Heisenbergig, akik nagy felfedezéseik birtokában Isten megkerülhetetlenségéről vallottak. József Attila korai istenességét és kései istensejtelmét, illetve a gondviselő hiányával folytatott drámai küzdelmét vázolva nem térek ki mégoly fontos életrajzi adatokra, például a vallásos szemlélethez kapcsolható gyerekkori élményeire, a négy-öt (!) világvallás részéről kapott érzelmi-értelmi befolyásokra. Nem térek ki arra sem, hogy gimnáziumi tanulmányainak befejezése körül közel járt ahhoz, hogy a papi hivatást válassza. Fontosabb, hogy korai verseiben igen gyakori a vallásos motívum, az istenhitet és a krisztusi példa követésének vágyát kifejező mozzanat. Messianisztikus küldetéstudat forrong és alakul korai verseiben, amelyben a vallásos hit alázatára gyakran rácáfolnak az égi erők elleni zendülés lírai pillanatai, sőt a radikális tagadás is, amely azonban inkább emlékeztet a teremtésből részt követelő Lucifer lázadására Madách Tragédiájában, mintsem hogy valaminő ateista meggyőződésre utalna. A pálya korai éveiben fontos müvek reprezentálják ezt a fejlődési szakaszát, olyanok, mint A lázadó Krisztus vagy A Kozmosz éneke című szonettkoszom. A lázadás hol krisztusi, hol luciferi, hol prométeuszi előjelű. A mesterévek nevezetes példái közé tartozik a Tiszta szívvel, melyben a legfőbb erkölcsi és ontológiai értékek - Isten, haza, család, szerelem - ellen fordul. Mégsem ateizmust fejez ki (nem sokkal utána írta 22