Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Alföldy Jenő: Ellenállhatatlan ellenállás

NYITOTT MŰHELY talán a Nyíregyházi Főiskolára kívánkoznék, Jánosi Zoltánékhoz: ott jól megfér az irodalom és a tudomány. Ott jól tudják: a teóriák külföl­di példákra épülnek, és itthoni művekre csak nagy általánosságban alkalmazhatók. Moso­­lyogtató, ha az importált elméletet a kritika aprópénzére váltják. Ezt már csak a magyar nyelv iránti tiszteletből is kerülném.- Ön is a műalkotás igényével írja kritikáit?- Ez így nagyképűség volna tőlem, de a gép­be vert kritikának nem vagyok híve. Többször neki kell futni, ízlelgetni az olvasott szöveget is: hátha elsiklottam valami felett vagy félreér­tettem valamit. A spontánságot inkább a szép­­irodalomban érdemes imitálni.- A Koppintások irodalmi paródiáit és után­zatait is kritikai szándékkal vetette papírra?- Nem kritikának szántam őket, inkább stílus­­gyakorlatok ezek, a queneau-i és nem a Berecz János-i értelemben (lásd a politikus írószö­vetségi felszólalását 1986-ban). Tudok-e olyan módon írni, mint valaki más? Ez egyrészt mu­latságos, másrészt hasznos. A színész alkotói módszeréhez hasonlít, a mások megértésén alapul.- Általában véve van-e helye a kritikában a humornak?- Ha úgy adódik, igen. Az irónia az ítélkezés fanyar tompítása, finomítása. Amennyiben har­mónia van a bíráló és a bírált mű között, ez de­rűs humorral is kifejezhető. A kritikus jól teszi, ha él a számára kínálkozó befogadói élmé­nyekkel: éljen a háborgástól a nevetésig min­den odaillő eszközzel.- A monográfia - s ebben tisztelettel vitatko­zom Komlós Aladárral - mégiscsak a kritikai teljesítmény felsőbb foka. Hogyan alakul ki egy ilyen virtuális író-kritikus páros? Alkalom szü­li a monográfiaszerzőt?- Vannak személyes szempontok a válasz­tásban, de van objektív szükséglet is: bizonyos szerzőkről évtizedekig késik egy használható monográfia. Ezt pótolni kell. Fontosak a meglé­vő hajlamok - de ha jó és újszerű mű kerül elém, óhatatlanul alakítja ízlésemet. A minő­ség ereje minden béklyót levet. Klasszikusain­kat korszakról korszakra újra kell értelmez­nünk, és csak jóhiszeműen érdemes közelíteni kortársainkhoz.- Miként választ témát vagy alanyt az iro­dalomtörténész? A feladat találja meg, vagy ő a feladatot?- Mindkettő érvényesül. József Attiláról ré­gebben rengeteg hülyeséget olvastam, ennek ellenére nagyon szerettem és mind jobban meg akartam ismerni. Máshogyan közelítettem pél­dául Csanádi Imréhez: az ő írott képei abszolút tárgyszerűek, nagyítóval hajol a téma fölé - mégis ki tudja fejezni saját életérzését, sőt, a maga korát is. Csanádi műveiben benne érzem a magyar évszázadokat. Olyan víziót ad a magyarságról, hogy csupán Arany Jánoshoz tudom hasonlítani. Ez az érzés azonnal meg­csapott, ahogy az Ördögök szekerén című köte­tét egy könyvesboltban a kezembe vettem 1964- ben. Kálnoky László azt mondta egyszer Arany Jánosról: tévedhetetlen volt a nyelvben, a köl­tészetben. Én ugyanezt mondom Csanádiról.- Másik kedveltjének, Kálnoky Lászlónak is mostoha utóélet jutott...- Igen. Az 1942-es Szanatóriumi elégiáját Ke­mény Simon külön cikkben köszöntötte, de 1957- ig nem adták ki, és elfeledkeztek róla. Akkor, a forradalom utáni kavargásban jutott csak újra kötethez, amikor - mivel a kiadókban nem állították le az október előtt megindított folya­matokat - még börtönben ülő költők kötete is megjelenhetett. Aztán „rájöttek”, hogy Kálno­ky polgári és dekadens. Ki tudja, mi lett volna, ha Vas István nem írja meg róla Gyógyító pesz­­szimizmus című esszéjét. Olyan szolgálatot tett ezzel Kálnokynak, mint Illyés Gyula Szabó Lő­rincnek a Boncoljuk-e magunkat elevenen? című írásával az ötvenes években. Az optimizmus hiánya akkoriban bűn volt, mert a költő, úgy­mond, megvonta bizalmát a kommunista jövő­től. Atokszó volt a pesszimizmus, Vas István ezt hárította el Kálnoky feje felül.- Véletlen, hogy két gyakorló költőt hozott fel kritikai példának?- Mondok egy harmadikat. Várady Szabolcs írt egy közös kritikát 1972 táján Tandori De­14

Next