Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Csiki László: A kint- és bentvalók

CSÍKI LÁSZLÓ sal veszekedni (három évig együtt dolgoztunk szülővárosom lapjánál), és vodkázni Királlyal (két évig ugyanabból a szerkesztőségi szobá­ból lógtunk az akkori Utunkná.1). Olyan meta­forikus nyelvet alakítottak ki a magukkal ho­zott anyagból, melyet mindenki értett, még a cenzúra is, éppen csak nem bírta őket rajta­kapni a turpisságon. (Miért? - kérdezte a belga Gofin -, a szimbolizmust nem azért találták ki, nehogy közszeméremsértésért perbe fogják őket?) Még az is lehet, hogy egy kissé irigyked­tem rájuk, amiért talált a hangjuk az olvasóké­val - mégsem akartam követni őket. Talán nem is a szándékaim, hanem az alkatom miatt. Az a közéleti indulat viszont, amely őket haj­totta, közös volt az enyémmel. És sok máséval is, persze. Ráadásul mindahányan vidékiek voltunk - és maradtunk, remélem. Csak vala­hogy nekem mégsem voltak „népi gyökereim”, szándékosan vagy utólag pedig nem lehet ilyent ereszteni. Meg aztán, én költő, író akar­tam lenni (erről szól az egész első kötetem), ők pedig már azok voltak. Kár, hogy az utóbbi időben mintha elhallgattak volna.- „Az a legnagyobb dolog: világot teremteni” - mondja egy Tamási-novella hőse. Ráadásul ez a teremtett világ- József Attilával szólva - nem­csak „határolt végtelenség”, hanem „szemléleti világegész” is. Több évtizedes költői tapasztalat­ra támaszkodva változatlanul érvényesnek és pontosnak találja-e a fenti kijegecesedett for­mulákat? Saját alkotói gyakorlatára gondolva hogyan árnyalná a hivatkozott (axiómaszerű) véleményeket?- Érvényesnek és pontatlannak találom. Pon­tos csak egy-egy külön élet(mű) lehet. Ameny­­nyiben betölti saját lehetőségeit, a „szemléleti világegészét”. Különben, ha mások már min­dent véglegesen megfogalmaztak volna, sem­mi értelme nem lenne újabb műveket létrehoz­ni: nézhetnénk, akár a televíziót. A „határolt végtelenségnek” pedig ki-ki számára máshol (értsd: másfelé) van a határa éppúgy, mint a távlata. Nem valószínű, hogy előre elhatáro­zott céllal, vagyis kijelölt határral élő, önállóan lélegző művet lehet létrehozni. Én magam leg­alábbis írás közben jövök rá, mit akarok azzal az éppen készülő művel, amelyről még azt sem tudom, elkészül-e. Azért „csinálom”, hogy megtudjam, mit akarok, abban a pillanatban mire vagyok képes. Az irodalom emberi tevé­kenység. Mint ilyen: munka. Mostanában, hogy egy gyűjteményes kötet összeállításához újra kellett olvasnom a verseimet (különben soha nem olvasom el a könyveimet), rá kellett jön­nöm, hogy az, akinek az életművét éppen szer­kesztem, egyszerre két dolgot akar: részt venni a mindennapokban, tehát felelős közügyi köl­tészetet művelni, ugyanakkor csak magára, a benne lakozó emberre figyelni, azt megis­merni, olyan érzékletesen jelenítve meg a leg­­elvontabb (általánosabb?) emberi ismérveket, amennyire az érzékelés útján el lehet jutni a legtávolibb dolgokhoz: bennünk. Persze, mun­ka közben nem ennyire bonyolult ez, nem elvi, eszmei dolgokra figyelek, hanem a munkámra, legfőképpen a szavakra. Arra a hálóra, szöve­dékre, amelyben fennakadhat az a valami, amiről akkor tudom meg, micsoda, ha már fog­lyul ejtettem. Az pedig a hálóval együtt lesz maga a mű. A szerkezetekre figyelek tehát. Ta­lán azért is, mert mindig kedveltem a matema­tikát, képes vagyok képszerűen látni magát az elvont konstrukciót. Általában sötét háttérben ezüstös pontokat és vonalakat. A sűrű rengeteg­ben kifeszített hálót. Amitől az egyre sűrűbb.- Heidegger szerint a lét háza a nyelv. A „lé­tezésszakmában utazó” költő- és íróember szá­mára ez fokozottan igaz. Belakható-e az omni­potens, mindentudó nyelv a versírás révén, s a megszülető mű tudása szükségképpen új minő­séget, reveláló tudást képvisel-e a versbeli be­szélő tudásához képest?- Igen. Azaz nem. Pontosabban: nemigen. Amit létrehozok, az egyedül az enyém. Magá­val a nyelvvel (nem a nyelv által) hozom létre. Az sokakéval közös, mégis csak a sajátom ab­ban a bizonyos pillanatban, tehát más. Eddig az „igen” (habár már ez is kérdőjelesen). Amit „menet közben” megtudok, ami tehát létezővé válik, az viszont mindig kétséges, éppen a ve­lem egy nyelvet beszélők számára, és velük 157

Next