Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Csoóri Sándor: Nekünk ilyen sors adatott

NYITOTT MŰHELY- Nem merek erről bölcselkedni. Legfeljebb néhány adalékot szolgáltatni e nagy témához. A történelmünkben nem tudtuk igazán végig­verekedni a küzdelmeinket. Cselekvéseink nem tudtak igazán befejeződni, féltörténetekből pe­dig nem lehet se katarzis, se „kerek elbeszélés”. Mindezekhez felidézek neked egy babitsi gon­dolatot. Babits azt mondja, hogy a magyar drá­mai hősök igazi bűne nem a cselekvés, hanem a mulasztás. Más szóval: nem azért bűnhődtek, amit megtettek, hanem azért, amit nem tettek meg. Ilyen körülmények közt nagyobb szerepet kapnak a vallomások, a versek, a gondolkodó próza, a felkiáltások, mint a lassan kifejlő tör­ténetek... Ezt, természetesen, ne tartsd szent­írásnak: száz más oka is lehet annak, amire rákérdeztél. Amikor Ady A hőkölés népe vagy Az eltévedt lovas című versét írja, egy-egy „nagyregényt” mond el önmagunkról néhány sorban. S az embernek eszébe sem jut, hogy hi­ányoznak belőlük vagy mögülük a történetek.- Az Iszapeső című kisregényed - ha jól em­lékszem - 1965-ben jelent meg. Több kritikusod véleménye szerint nagyobb szabású epikai mű­veket sejtetett.- Utólag is köszönöm az elismerést, de a Ba­bits által megfogalmazott mulasztás az én bűneim között is ott van. Sokkal, de sokkal jobban kellett volna gazdálkodnom magam­mal. Pedig jól megjegyeztem kortársunk, Jean Baudrillard francia filozófus nekem szóló mondatát. Szó szerint tudom idézni: „Az írás, ha ismeretlen vagy megrendítő dolgokat tár fel, komoly cselekvés. Eseményt jelent egy olyan világban, amelyben nincsenek többé esemé­nyek.” Ez persze csak akkor igaz, ha van szelle­mi, illetve irodalmi élet. De nálunk, sajnos, nincs. Ha valaki azt kérdezné tőlem, mi a mos­tani kor nagy gondolata, bizonyára összevissza fecsegnék. Nincs benne a gondolat a levegőben. Nem csapong itt a fejünk körül. De nemcsak ilyen súlyos alapkérdésekben bénultunk meg, hanem egyszerűbbekben is. Itt volt hetekig a gazdatüntetés. Az irodalom meg se mukkant. A két háború közötti írók - főként a falukuta­tók - pontosan tudták, mi a helyzet a Viharsa­rokban, az Ormánságban, a Puszták népe vilá­gában, a futóhomokon, a csongrádi és a szente­si kubikosok közösségében vagy a székelyek földjén. Ma csak híreink vannak: egy napig élő csecsemők. A gazdatüntetést én történelmi erejű tüntetésnek ítéltem és ítélem meg tovább­ra is. A taxisblokád alattomos és aljas hatalmi ügy és pártügy volt. A gazdatüntetésben nem a politikusok játszották a főszerepet, hanem a sors, a vidéki Magyarország sorsa. A traktorok nem fértek be a parlamentbe; ez volt az egész­ben a figyelmeztető újdonság.- Sok író ilyesmivel már nem foglalkozik.- Hulladéktéma ez nekik. Máig se fordul meg bennem az, hogy a diktatúrával szemben tudtunk szabadnak lenni, az úgynevezett sza­badsággal szemben pedig olyanok vagyunk, mint denevér egy százas villanykörtével szem­ben. Gondold el: volt idő, amikor az egész vilá­got befolyásoló KGB-vt 1 szemben egyetlen író, Szolzsenyicin állni tudta a sarat. Védeni az igazságot. Mi viszont már semmivel se tudunk szembefordulni. Naponta átéljük a torzszülött demokráciánk gonosz cinizmusát, a félreveze­tések következményeit. És közben fogy az idő és fogy az élet.- Az emberek általában morognak, legyinte­nek, zsörtölődnek, te pedig úgy beszélsz, mint egy forradalmár.- Tedd hozzá, mint egy paródia forradal­mára.- Nem teszem hozzá.- Nocsak!- Azért nem teszem, mert értem a keserűsé­gedet.- Hálám jeléül idézek neked két sort József Attilától: „Mit oltalmaztunk, nincs jelen, / Azt most már támadóink védik.” Nem könnyű ez? És nem kellene végre tennünk valamit? A de­cemberi népszavazás után elhatároztuk, hogy a Hitel februári számát december ötödikének szenteljük. Éppúgy, mintha 1849 október hato­­dikának szenteltük volna. És a visszhangból úgy érzékelem, hogy helyesen gondolkodtunk. Minden körülmény abba az irányba taszigál minket előre, hogy minden életbevágó gondot, 204

Next