Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Gábor Felícia: A csángó málé

NYITOTT MŰHELY ni a gyermekeiket. Nem tudom eléggé meghá­lálni nekik, hogy minket nem vontak be a nyo­morúságba. Mindenkinek mindenhol elmon­dom: annak ellenére, hogy nehéz sorsunk volt, és nehéz gyermekkorunk, mi ebből nem érez­tünk sokat. Igen, dolgoznunk kellett. És nehéz volt összeegyeztetni a játékot a munkával. De ezt is természetesnek véltük. Úgy éltünk, mint az ég madarai.- Miként szakadt el az otthontól? Mik voltak az első élményei a Csíkszeredái kollégiumban? Esetleg bántották-e a diáktársak? Mai fejjel - és szívvel - meg tudja-e érteni, meg tudja-e bocsá­tani?- Amikor egy zárt közösségből, a szerető családból és a vallásos térből szinte kiug­rottam, boldog voltam. Induláskor anyám könnyes szemei, apám intő szavai, testvéreim ölelése nem szomorítottak el. Azt gondoltam magamban: majd meglátjátok! Nagy leszek! Visszatérek! Nem hagyok el senkit, csak elme­gyek. Kimegyek a világba, hogy megismerjem. Tele voltam örömmel. Minden állomást bele­véstem az eszembe. Amit féltem, hogy elfelej­tek, lejegyeztem a naplómba, hogy később pon­tosan el tudjam mesélni azoknak, akik otthon maradtak. Mindennap elismételtem a velem történteket, hogy ne felejtsem el. Leveleket ír­tam haza. Rengeteget. Nem csalódtam senki­ben és semmiben. Csak rettenetesen magányos voltam! És igen, esténként sírtam a paplan alatt. És bátorítottam magam a másnapra. Hogy te­gyem a dolgom. Akkor is, ha az utolsó cipőm talpa leszakadt, és nevetséges voltam a diák­társaim szemében. Hisz nem az ő hibájuk volt az állapotom. Megoldást kerestem mindig, min­denre. S ha egyedül nem is birkóztam meg, va­lahogy mindig jött egy kis segítség.- Miként történt a magyarság élményének ki­­teljesedése, vállalásának folyamata, amikor meg­ismerte az Isten „másik oldalát”? Segítettek-e ebben a szüleitől, főként nagyapjától kapott ta­nácsok, érzelmi eligazítások?- Nem tudtam, hogy milyen nemzetiségű vagyok. Az iskolában románul tanultunk. He­tedik gyermekként a tízből én képviseltem a szakítást, nálam szakadt meg a hagyomány folyamata. Anyámmal csángóul beszéltem, apámmal románul. Az idősebb testvéreim szü­leimmel csángóul beszéltek, a fiatalabbak ro­mánul. Ez szüleim döntése volt, mert tovább­tanulásra csak akkor volt esélyünk, ha nincs akcentusunk. Bákóban ezt keményen figye­lembe vették. Csíkszeredában tudtam meg: csángó vagyok. Az első nap, amikor megérkez­tünk. Az ott eltöltött évek alatt lassan kibonta­kozott, ki vagyok, kit, kiket képviselek. Törté­nelmünk számomra homályos, sok fehér folt van benne. De nem is az számít, hogyan kerül­tünk oda és mikor. Hanem hogy mi külön nemzetség vagyunk, saját kultúrával rendelke­zünk. És minden olyan csángó embernek, aki ezt felismeri, kötelessége ezt tudatni népével. Ki-ki a maga módján. Mert az ott élő emberek­nek joguk van tudni, kik ők. Meg kell értetni velük, hogy értéket hordoznak. Azzal, hogy ott születtek. Ha a kultúrájuk haldoklik, „vissza” kell tanítani nyelvüket, hagyományaikat.- Végül is miért adta fel a „nagy célt”? Miért mondott le a magyartanárságról? Szegedi ta­nárnőjének otromba kérdése kísértetiesen emlé­keztet arra, hogy József Attilát is a Szegedi Egye­tem fura ura tanácsolta el, hogy tanár lehessen. Most már Maga is „egész népét” tanítja, s „nem középiskolás fokon”, hanem a könyveivel. Hirte­len határozta el a szakítást, vagy ez volt az utol­só csöpp a pohárban? Nem volt, aki lebeszélje róla? Nem bánta meg?- Amikor Magyarországra érkeztem, a cé­lom az volt, hogy tanár legyek és tanítsam a népem. Nemcsak egyetlen tanár miatt adtam fel az álmom. A főiskolát befejeztem, tanár let­tem, de nem magyartanár. Nagyon nehéz volt beilleszkednem a többi magyar tanárjelölt közé. Nem értettem alapvető szabályokat. Ma­goltam éjjel-nappal. Minden vizsgámra vers­ként tudtam az anyagot, de nem így kellett vol­na. Különórákra lett volna szükségem. Hogy megértsem, hogy előrelépjek. Az iskola mellett dolgoznom kellett, és ezt nem tudtam véghez­vinni. Valóban volt olyan tanárom, aki így szólt hozzám: „Mondja, kedves, miért akar egy 312

Next