Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Jelenits István: A feladatok találtak meg

NYITOTT MŰHELY a költészetéért. Nekem valami más volt az, amiért minden mást feladtam. A szerzetesta­nári munka. Ebbe elvileg belefért volna a vers­írás is, de gyakorlatilag nem. Egyszerűen nem volt arra időm, hogy egy bizonytalan vállalko­zásba belekezdjek. Hogy azon töprengjek, ver­set írok, és vagy lesz vers, vagy nem lesz vers. Az óráimra kellett készülnöm, vagy átgondol­ni a következő prédikációt, amelynek vasárnap késznek kellett lennie.- A lemondás megfogalmazása óta nem hi­ányzik a tanár úrnak az „aktív költészet”?- Bizonyos mértékig hiányzik, igen. Illyés Gyulának van egy elgondolkodtató mondata, hogy aki a versírást abbahagyja, az az igaz­mondást hagyja abba. Lehet, hogy tényleg va­lamilyen szintű igazmondást abbahagytam. Nem úgy, hogy helyette hazudni kezdtem, hanem hogy bizonyos dolgok elmondatlanok maradnak. Viszont az nem fenyeget, hogy öreg­korban kezdjek el verset írni, mert már elszok­tam ettől. Érteni értem a verset, de azt is érzem, hogy nem lehet csak úgy visszatérni hozzá, mint egy gyerekkori kedves ételéhez visszatér az ember.- Fiatalabb korában megengedte a tanári mun­kája, hogy a kortárs magyar irodalomra rálásson?- Igen, természetesen. Amikor Rónay György meghalt, megkért engem az Új Ember arra, hogy minden héten vagy minden két héten va­lamit írjak. Azt vállaltam, hogy egy mai költő­nek egy versét ismertetem. Ez nagyon megtet­szett nekik, s csináltuk is. Akkoriban én sok fiatal költő új verseskötetét végiglapoztam. Olyan verset kellett keresni, amelyik jó, és bele is fér a lapba. Nem elemezhettem egy olyat, amelyet nem olvastak az olvasók, a versnek is meg kellett jelennie. Rövid verset kellett keres­ni, amelyik mégis olyan, hogy megérdemli, hogy egy rövid elemzést írjak róla.- Minden költőnek voltak-vannak eszményei. Tanár úr, amikor verset írt, akkor kiket érzett mestereinek, eszményképeinek, akik vezették, se­gítették az írásban?- Gimnáziumi éveimben a költészet ereje igazában nem is a magyarórákon ragadott meg először, hanem a latinórákon. Volt egy nagyon kiváló latintanárom, aki ötödikes korunkban, amikor még az egész latin nyelvtant se tudtuk, már Ovidiusnak és Catullusnak az igazi költői erejét érzékeltette velünk. Azért is valószínű, hogy a hexameterek izgattak, tehát egy antik hagyomány, nem annyira a horatiusi strófák, hanem egy másfajta mérték. Az iskolában még nem nagyon találkoztam Radnóti költészeté­vel, csak gimnazista koromban. Persze éppen Rónay beszélt róla nekünk, és megszerettük. Izgalmas hexameterei voltak, de én nem olyan hexametert szerettem volna írni. Fazekas he­xameterei foglalkoztattak, meg Vörösmartyéi. Ezek között keresem valami olyat, amely mo­dern is, meg antik is. Meg Vörösmartynak a szárnyalása is foglalkoztatott, s valami saját mondanivaló is kikívánkozott belőlem.- Hit és irodalom között lehetséges-e valami­lyen kapcsolat, hatással lehetnek-e egymásra?- Szerintem igen. Azt gondolom, hogy az irodalom minden igazán őszinte, mély emberi rezdülésnek a kifejezésére alkalmas. Nem tu­dom, miért gondolják azt, hogy a hit kevésbé képes megjelenni az irodalomban, mint a sze­relem, a hazaszeretet vagy bármi más alapvető emberi érzés. Nyilván baj volna, hogyha vers­be szedett hitvédelem szólalna meg. Persze az sem igaz, hogy mihelyt védeni kell valamit, akkor kevésbé alkalmas arra, hogy versbe fog­lalják. A hazát is védeni kell, és mégis szép ver­sek születtek a hazaszeretetről. Azt szokták mondani: a magyar nem metafizikai igények­kel bíró nép, azért nem lettek olyan „vallásos” költőink, mint mondjuk a franciáknak vagy az angoloknak. Nem hiszem, hogy ez így van. Ady például megjelent istenes költészetével is: elég nagy személyiség volt ahhoz, hogy ne fél­jen semmitől. Hanem egyszerűen, hogyha őt az Isten megérintette, akkor arról is beszélt. Le­het látni a költészetén, hogy protestáns ihle­tésű, de olyan elementáris erejű, hogy a kato­likusokat sem töltötte el idegenkedéssel. Sík Sándor az elsők között volt, aki Ady istenes költészetét méltatta nagy tisztelettel, együttér­zéssel. József Attilának a metafizikai igényes­430

Next