Csontos János: Nyitott műhely II. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Vári Fábián László: Verset, ne ocsmány varangyot!

VÁRI FÁBIÁN LÁSZLÓ márciusában az eloszlott teljesen. Barátaim­nak ama következő lépésem iránti várakozása, mivel már az egyetemi felvételire készülődtem, engem izgatott a legkevésbé, de egyre többet olvastam, s főként versesköteteket. Megismer­tem s egy életre szívembe zártam a népkölté­szetet, hosszú órákat töltöttem együtt József Attilával, a Nagy László által tolmácsolt Lor­­cával, előfizettem a Kortárs és az Új írás című folyóiratokra, néhány napra kölcsön kaptam a Kilencek csoport Elérhetetlen/ö/djét, s egyszer­­csak rákaptam Nagy Lászlóra. Nekem rendkí­vüli élményt jelentett minden egyes szellemi kaland, melyekből végül azt szűrtem le, hogy az igényesebb költői beszédhez szükséges ugyan, de önmagában kevés a műveltséggel megsze­rezhető intelligencia. A költészet valójában a kivételezettek adottsága, a tudat mélyebb szint­jein megvalósuló magasabbrendű gondolko­dás. Ezzel a felismeréssel jutottam - legalábbis azt hiszem - a következő lépcsőfok elé.- Nemrég az egyik író-olvasó találkozón fel­olvastad kedves pályatársad épp nyomtatásban megjelent költeményét, és azzal illusztráltad mondanivalódat, hogy „Na, ez vers!”Milyen köl­teményt tekint Vári Fábián László jó versnek tehát?- Sietve bocsátom előre: nem tartom magam arra illetékesnek, hogy én mondjam meg, mi­lyen a jó vers. A rendkívül változatos, sokszí­nű, sokszólamú kortárs magyar költészet köré - úgy gondolom - az olvasói világszemlélet, ízlés, társadalmi rétegeződés, tájékozottság és más egyéb kötődések szerint szerveződnek ol­vasói táborok. Ezek népességének és hatékony­ságának becslése, minősítése - megfelelő mé­rési adatok híján - szintén nem az én dolgom, azt azonban joggal feltételezem, hogy a vers minőségének kérdésében mindenki saját ízlése, olvasási kultúrája, rokon- vagy ellenszenve alap­ján formál véleményt. S ebben - legalábbis ná­lam - nem játszik szerepet, hogy gazdagon burjánzó költészetünknek ki melyik vonulatá­ba vagy szekértáborába tartozik. Csak a vers a fontos, amely ha valóban jó, szólhat bármi­ről, de azt a líra arisztokratikus méltóságával tegye. Adjon érzelmi többletet, üzenjen, kelt­sen visszhangokat, hogy az olvasó hetek múl­tán is érezze az újraolvasás kényszerét, legyen élmény a vele való találkozás. Tudom, ezzel a felsorolással még nem sikerült együvé terel­nem a jó vers ismérveit, nem is erre tettem kísérletet, csak azt szeretném valami módon rögzíteni, hogy az én szépérzékem mitől kezd hullámzani. S jöhetnének itt az idézetek vagy akár teljes terjedelmű költemények, mert több kortársamtól is tudok akár iskolás módon, kí­vülről verseket, de ezt most hagyjuk. Czébely Lajos Quo vadis? című kis remekéből viszont - hiszen a kérdésben őrá utaltál - idemásolom a befejező szakaszt: „Megy az ember, néha megáll, / Mintha várna / Valakire. Nem tudja, hogy / Önmagára. / Megreng a föld, kapasz­kodna, / De nincs mibe. / Fény önti el, s utolsót lép / A semmibe.’- Ma már szinte alig akad olyan ismerője Vári Fábián Lászlónak, aki ne ellenállóként tar­taná számon azt a tevékenységedet, amelyet Fodó Sándorral és a Forrás Stúdióvá/ végeztetek egyetemi éveid alatt. Mennyi tudatosság volt a cselekedeteitekben? Ellenállónak éreztétek ma­gatokat már akkor is, avagy a hatalom által rátok sütött bélyeget láttátok később felemelő tettnek?- Bizony, eljár az idő. Ennek is negyven éve már, s tapasztaljuk, hogy az emlékezet olykor hajlamos egybemosni az egymáshoz valóban közelálló dolgokat. De azért vagyunk most együtt, hogy ebben a kérdésben is valamelyest rendet tegyünk. A felidézett történetnek ugyan­is legalább három szála van. Ezek végül való­ban összefutnak, most azonban kövessük őket a maguk rendje szerint, sorjában. Az 1967 no­vemberében alakult Forrás Stúdió fiataljaitól, mint csoporttól, még távoliak az ellenállás esz­méi, de nem keverhetjük őket rossz hírbe azzal sem, hogy esetleg szocialista hazafiak lettek volna. Egyelőre csak irodalmi sikerekről, a Szi­laj nádparipán címmel készülődő versantoló­giáról, a publikációs lehetőségek bővítéséről álmodoznak, de 1970 táján, Kovács Vilmos er­kölcsi támogatásával már a magyarországi fo­467

Next