Deák-Sárosi László: A jel újbóli helyreállítása. Film, hagyomány és innováció (Budapest, 2010)

Összefoglaló elemzések magyarországi filmekről

ÖSSZEFOGLALÓ ELEMZÉSEK MAGYARORSZÁGI FILMEKRŐL Az első világháborút közelről érintő témáról azonban forgattak egy dokumen­tumfilmet Trianon címmel, ami sokkal pontosabb és árnyaltabb képet fest a kor­szakról, mint bármely korábbi. A 2004-ben bemutatott mű az első világháborút lezáró trianoni békediktátummal foglalkozik, és részletesen tárgyalja a háború körülményeit is. A 128 perces film korabeli fotók, dokumentumok és filmrészletek segítségével idézi fel a korszakot. Színészek tolmácsolásában hangzanak el írók, köl­tők, történészek, közéleti személyiségek reflexiói az ország szétdarabolása okozta sokkra. Nem közismert például, hogy a fiatal József Attilát is költői vallomásra kész­tette az esemény: Nem, nem, soha! A verset a filmben Koncz Gábor mondja el, aki 24 évvel korábban a Fábián Bálint nevű antihőst alakította Fábri Zoltán filmjében. A lírai visszaemlékezések mellett írók, történészek, művészek idéznek fel tényeket és dokumentumokat, olyanokat, amelyekről korábban nem volt szabad vagy nem volt tanácsos beszélni. A főbb közreműködők: Csurka István író, Duray Miklós író, Fejtő Ferenc történész, Glatz Ferenc történész, Nemeskürty István irodalomtörténész, Pozsgay Imre egyetemi tanár, Raffay Ernő történész, Szervátiusz Tibor szobrászmű­vész, Tőkés László református püspök. A film tényekkel mutat rá a háború kitörésének körülményeire és okaira. Nemeskürty István irodalomtörténész például felhívja benne a figyelmet arra, hogy a háborút nemcsak és talán nem is elsősorban a Monarchia és Magyarország akarta. Sokkal inkább Franciaország és a Balkán irányába terjeszkedni akaró Oroszország. Az osztrák-magyar trónörököst az orosz pénzen kiképzett Gavrilo Princip lőtte le Szarajevóban, amit a háború kirobbanásának közvetlen okaként tartanak számon. Ugyancsak Nemeskürty kérdőjelezi meg a filmben az őszirózsás forradalom legiti­mitását és forradalom voltát, hiszen a hatalomátvételről és az államformáról nem tartottak népszavazást, Károlyi Mihályt a király telefonon nevezte ki miniszterel­nöknek a háborút követő tűzszünet utáni zavaros napokban. Koltay Gábor filmje nagyon alapos és sokrétű, de egy kérdésre nem ad választ: hogy a háborús összeomlásban és azt követően a baloldali politikusok és forradal­márok miért nem álltak ki a Magyarország érdekei és területi épsége mellett, míg például a franciák és az oroszok az osztályharcos forradalmak és puccsok után is megvédték hazájuk utolsó négyzetcentiméterét is. Erre még Nemeskürty István - aki a filmben a kérdést felvetette - sem tudott mit mondani, pedig ő nemcsak iroda­lom- és filmtörténészként volt érdekelt, hogy utánanézzen a tényeknek, hanem csa­ládilag is. Elmondása szerint az anyai nagyapját és családját 1919-ben Komárom északi részéből a csehek kergették át a magyar oldalra, ahol nincstelenként kellett új életet kezdeniük. Maradt bepótolni valója a témában a történetírásnak, az irodalom­nak és a filmművészetnek egyaránt. 457

Next