Ekler Andrea - Rosonczy Ildikó (szerk.): Az év esszéi 2008. Antológia (Budapest, 2008)

Szakolczay Lajos: Lapátolni kell a szabadságból

SZAIÍ01XZAY LAJOS A Nagy Gáspár-esszé - tanulmány, előadás, kiállításmegnyitó, recenzió — nem száraz elemzések gyűjtőhelye, sokkal inkább átszellemült (a megidézett életművével azonosuló), a lírai értékektől sem idegenkedő írói munka. A jól használt, némelykor az egyes részek közt frappáns összefüggéseket is föltáró mű­veltséganyag szerencsésen ötvöződik a személyes találkozásokból nyert élmé­nyekkel, a példaértékű tárgyszerűség meg a poétikával. A szavak érvényességét sosem a kívülálló hűvössége szavatolja, hanem az a rendszerező, a gyémánt logi­kát következetesen alkalmazó „belátó-képesség”, amely „az Őrnagyai- Mária-si­­ralomtól a kortársi költészet minden érvényes szívdobbanásáig — szülessen bár­hol is a magyar vers, Pozsonyban, Újvidéken, Kolozsváron, Párizsban, London­ban, Torontóban vagy éppen Budapesten” - egyazon értékűnek tudja mindenik teremtést. S a Költészet Napján kinyilvánított összefüggés-rendszer - valójában tisztelgés a Nem én kiáltok költője előtt - pedig nem más, mint Nagy Gáspár, a lírikus credója: „a versek (a föntebbi kilátóhelyek szüleményei - Sz. L.) azt mu­tatják, hogy éppen az örök hiányból és árvaságból építkező József Attila a legfé­nyesebb kapocs a múlt és jelen között; egyetemességével ő hat leginkább a vi­lág bármely pontján magyarul szólaló poétákra”. És József Attila Isten-élménye - melyben a tüzes átszellemültsége mellett is komor istenkeresés perlő lemondással párosul (a költő valójában magának és az emberiségnek? új Istent akart teremteni) - hatott-e a Koronatűz poétájára? Ha igen, csak távolról, nagy áttételekkel. József Attila egzisztencializmussal is ka­cérkodó filozófiája a Fennvaló helyébe mindig és mindenkor - fázhatott, éhezhe­tett, szenvedhetett - a diadalmas én-1 ültette, míg Nagy Gáspár keresztényi alá­zattal , örülvén hogy Isten gyermeke, kéredzkedett be a betlehemi istállóba. Néz­­degélésében van valami szakrális izgalom. Amit lát, nem a szem látja, hanem a csodaváró lélek. „A születésnél nincs nagyobb csoda! S következésképpen min­den születés új esély arra, hogy a nagyon várt Gyermek által változzék, jobbul­­jon a Világ. Ennek a csodának kétezer esztendeje hírelői: karácsonyi pásztorai, angyalai, sőt nagyon is világias énekmondói támadnak. Nemcsak a jászol és az esemény közeléből, de a teremtett Világ minden szögletéből. Mert a betlehemi csillag és jászol átragyog szárazföldeken és tengereken. Mindig idelátszik...” [Amíg fölragyog a jászol). Egészen korai megvalósulásai is vannak ennek a témának - „katapultos sza­márháton / röpítsd szavad ki a kertből // ezért a mákszemnyi kincsért / lopd el 81

Next