Jánosi István - Pusztay János (szerk.): Határtalan magyar irodalom I. (Budapest, 2020)

VII. „OTTHON MINDENÜTT...” - Máté László: Czine Mihály és a határon túli irodalom

Máté László később a festő halála után sor került. Béres Ferenccel együtt kezdemé­nyezték egy Szabó Gyula kiállítás megrendezését a Magyar Nemzeti Galériában, amire 1970-ben sor is került, később ugyanott az erdélyi (zsögödi) Nagy Imre kiállítására is (1976), akit Móricz kutatásai közben ismert meg. A nyugati magyar irodalom képviselőivel is aktív kapcsolatot tar­tott. Az Egyesült Államokban nyolcszor járt, de megfordult Német­országban, Hollandiában, Svájcban, Ausztriában. Tapasztalatait igye­kezett kamatoztatni az Anyanyelvi Konferencia keretében, amelynek életre hívói közé tartozott. A rendszerváltás időszakában a Magyarok Világszövetségében is szerepet vállalt alelnökként, majd rövid ideig elnökként. Szomorú tapasztalata volt életének, hogy a hangoskodó urambátyázók lekommunistázták­ őt, aki sohasem volt egyik pártnak sem a tagja. Mindezek ellenére a Világszövetségnek fontos szerepet szánt a világ magyarjainak az összekovácsolásában, és csak sajnálatra méltó, hogy ez a magasztos elveket megvalósító szervezet törpék és hitetlenek kezébe került, ami lassan két évtizede tart! Czine Mihály Adyval együtt vallotta: „Hiszen magyar, oláh, szláv bánat / Mindigre egy bánat marad”, illetve József Attilával a Kárpát­medencei népeknek szánt üzenetét: „rendezni végre közös dolgainkat”. Ennek szellemében kereste a szomszédos román, szerb, szlovák írók­kal, költőkkel a kapcsolatot. Csak egy példa a sok közül: Emil Boleslav Lukác A nagy üzenetváltás (1977) kötetéről írt recenziója, aki a szlovák értelmiség számára Ady felfedezője és propagálója volt. Emlékezetes, ahogy ez a par excellence szlovák költő a Fábry Napokon, Kassán, Ady centenáriuma alkalmából lobogva szavalta a költő verseit a Thália Színház színpadán! Czine Mihály rendkívüli jelenségnek számított az irodalomtörténé­szek táborában. Ötvözte a tudományosságot a szépírói és ismeretter­jesztő attitűdökkel, ellene volt az öntömjénező tudományoskodásnak. Emberszabású - emberarcú irodalomtudományt művelt, ami fáradha­tatlan, szinte önpazarló egyéniségéből adódott. Olyan intellektuális nyelvet teremtett, amely magában hordozta az élőbeszéd természetes­

Next