Jánosi Zoltán: Antigoné gyűrűi. Kézjelek Kreón árnyékára (Budapest, 2022)

V. „AZ ÚJRAGONDOLT NEMZET” - Az újragondolt nemzet. Szentmártoni János irodalmi katarzisáról

tottságban. Az én generációm művészetében nem látok éles határokat. Sokáig reménykedtem abban, hogy ezt a megosztottságot, ezt a kibékíthetetlennek lát­szó ellentétet mi majd föloldjuk egyszer s mindenkorra - ma már érzékelem, hogy egy ilyen kártékony örökség fölszámolásához jóval több idő szükséges. Talán majd a mi gyerekeink életében fog bekövetkezni.” A rendszerváltozás utáni irodalmi életünk, különösen a fiatal irodalom egyik legnagyobb gondját, a táborokra szakadás kínját mondja ki akkor is, amikor az ezredforduló körül fellépő nemzedék irodalmi útkereséseiről beszél. „Az ezredfordulóra többé­­kevésbé egyértelművé váltak a főbb irányvonalak, amelyek bizonyos esztétikai iskolák ’utasításait’ tűzték ki zászlaikra - de a pályakezdők továbbra is ugyan­olyan dilemmákkal találták magukat szemközt, mint a tíz-tizenkét évvel azelőt­tiek. Kezdve azzal, hogy ha X lapnál már leközölték a versét, Y laptól minden magyarázkodás nélkül lendítették ajtón túlra, mondván, döntse el ’végre’, hová is tartozik” (Egymásra torlódva). Ennek az éles kettészakítottságnak a kínját nemcsak az irodalmi lét, hanem a társadalmi működés egyik legnagyobb katasztrófájának is tartja: „Egy kifárasztott, egymásnak ugrasztott, értékeiben elbizonytalanodott konzervatív­­ és egy morálisan végletesen lezüllött, hitelét vesztett balliberális értelmiséggel mente tovább?” (A tegnap holnaputánra). Az újragondolt magyarság igénye és történeti példája egyszerre, egymásra vetítve szólal meg a Magyar Kultúra Napján 2011-ben elmondott beszédében. Az igazmondás fedezete ekként emeli a múlt erőfeszítéseit a jelen modelljévé: „Kölcseyék tisztában voltak azzal, hogy hazát építenek, nem lehet hibázni, sem mellébeszélni. Azt is tudták, hogy minden nagy jövőt egy aprólékosan kidolgo­zott, munkával felfűtött jelen biztosíthat, amelynek minden percét vállalni kell. Az is természetes volt a számukra, hogy gondolkodni tanítsák népüket, ver­senyképesebbé tegyék szellemileg, hogy ne tudják eladni Európa piacain.” Átfogó gondolkodását jellemzi, hogy a teljes nemzeti működés, az ország­ léte­zés széleskörű szerkezeti átlátása - benne a családokkal, a gazdálkodó és a kul­turális közösségekkel - is ott áll az irodalomra vonatkozó érvei mögött: „De nagyobb összefüggésben gondolhatunk például az ökológiai felelősségérzet föl­erősödésére, a biogazdálkodás és az önellátó családi gazdaságok terjedésére, a kisebb falvakban újraindult cserekereskedelemre­­ vagy más szempontból a népzene iránti érdeklődés fölélénkülésére, vagy teszem azt az ezoterikus iroda­lom térhódítására. Látszólag egymástól távol álló jelenségek ezek, de mind arra engednek következtetni, hogy egyre többen vannak azok, akik kiábrándultak a multikulturális Eldorádó hazugságaiból.” Sorozatosan és következetesen filo­zófiai, társadalomelméleti és antropológiai rendszereket, gondolati tartományo­kat érint meg, amikor az új irodalmi lét arculatát keresi és rajzolja a jelenkori 698

Next