Jánosi Zoltán: „Szólítlak, hattyú”. Válogatott írások Nagy László életművéről (Budapest, 2006)

II. "Csillagzó csontú ... medvefiú"

„CSILLAGZÓ CSONTÚ... MEDVEFIÚ 1117 szebb minőség erősítéséért élő és a modern létet iszonyataival és reményei­vel együtt a maga összetett teljességében kifejező Bartók Nagy László e verseiben kultúrhéroszi rangúvá emelkedik. „Új rimikájú Sárkányölő”-nek, „öntörvényű konok csillagának nevezi, a magasban „sztratoszférát legyő­ző szemeit” látja, amint „méri és ellenőrzi a Mindenség zenéjét.” Prózában írt vallomásai pedig e kötődés intellektuális és morális erejének finomabb szálait rajzolják meg. „Elsősorban erkölcsi tartása hatott rám. Zenéjéből ta­nultam ritmikát, kompozíciót, még aranymetszést is. Zenéje sarkallt arra is, hogy a népköltészetben keressem azokat az értékeket, melyeket fölhasznál­hatok, erős metaforát, szabad lelkületet.”29 Bartók életműve József Attiláé­val együtt mint „a hagyomány és korszerűség harmóniája”30, mint e művész és emberi igény megvalósíthatóságának példái magasodnak előtte. A bar­tóki sugallat ösztönzi erősen a bolgár útjai után is folytatódó, elmélyült mű­fordítói tevékenységére is.31 Átlátja ennek távlatosabb, egymás emberi tar­talmainak jobb megismerését elősegítő (már-már a multikulturalitás elvei­re előre tekintő) értelmét: „Ma már a megismerés és összehasonlítás a be­avatottak jóvoltából, szellemi és művészeti gyönyörképpen megadatik mil­lióknak.”32 A „bartókiság” nem csupán művészi látásmódot, hanem, akár az emberiségért s a nemzeti közösségért tenni akaró magyar lírai hagyaték, eszmét is jelent számára. Ez az eszme fókuszként vonul be kritikusi, elmé­leti ítéleteibe is. A történelmi közelmúlt és az adott jelen idő egyik nagy művészeti prob­lémájának, égető hiányának Nagy László azt látja, hogy nemcsak a min­dennapokban élő mai ember, hanem a modem művészet sem ismeri az ős­művészet, a népművészet jelrendszerét.33 Mivel a művészetet folytonosság­nak fogja föl, a történetileg is igazolt jó alapot, a kötődések felismerését a továbblépéshez is nélkülözhetetlenül fontosnak tartja. Ezért fáj számára az archaikus kultúrában teremtett jelrendszerek ismeretének hiánya, s ezért fo­gadja el a művészetben csak az olyan újításokat, amelyek a hagyományok felismerésére és megbecsülésére is képesek. S ezért nem tud azonosulni azokkal a művészi elvekkel, amelyek csak a szakítást propagálják.34 E fel­fogása az újklasszicista T. S. Eliotéhoz áll közel. A képző- és építőművé­szetet érintő írásaiban {Mecénás, de anti, Hol a tulipán ? Hol az építőművé­szet?) éppúgy jelen van a kultúra kontinuitásának elve és a „bartóki” mo­dell eszméje, mint költészetelméleti jegyzeteiben. Korniss Dezső képeiről szólva például a festő nagy erényeként azt emeli ki, hogy „hű akar marad­

Next