Marosi Gyula: Az ifjúság tört szárnyú madara. Elbeszélések és novellák (Budapest, 2020)

A háborús eseményeket, Budapest ost­romát, a kezdeti békeidők nyomorú­ságait és félelmeit még kisgyerek­ként, az ’56-os forradalom eseményeit, a vérbe fojtása okozta lelki nihilt, a különböző mér­tékű megtorlásokat már gimnazistaként átélt szerző számára ezek az ifjúkori események életre szólóan meghatározták a mindenkori külső világgal való kapcsolatainak minősé­gét. Míg a természet alkotásait csodálattal és elragadtatással fogadja, képes az alázatra is, hogy részévé válhasson, az emberi világban óvatos távolságtartást tart kívánatosnak. Ebben a kötetben felidézi az anyai és apai ágon lévő őseinek egyre halványulóbb, de még fellelhető élettörténeteit. Egyik nagyapját sem ismerhette, elpusztította őket az első világhá­ború, anyai nagyanyját is csak rövid ideig, 6 a második háború áldozata. Megjelennek a hadifogságot szenvedett, majd szerencsésen hazatért nagybátyáinak történetei, apjának egy hadifogságba hurcolandó, fegyveres ka­tonák kísérte csoportból való vakmerő szöké­se, egy felderítő repülőről talán csak szóra­kozásból leadott géppuskasorozattal megölt rokon fiú alakja. Efféle és hasonló, sokszor a leírtaknál is tragikusabb történések minden családban megestek: ilyen volt a magyarság számára szinte az egész huszadik század. Mindnyájan szerencsés túlélők leszármazott­jai vagyunk. A jelenkori, többpárti demokráciának ne­vezett világban, a felhabzó gyűlöletekkel és nyilvánvaló ostobaságok állandó mant­­rázásával felpörgetett időnkben gyorsan felejtünk - talán kénytelenek is vagyunk: már tíz évvel korábbi dolgokra is csak ho­mályosan emlékezünk, pedig a felejtés nem gyógyír, hanem kifosztatás. Ezért gondolja úgy a szerző, hogy „legyenek ezek a törté­netek írásba foglalva, legyenek fellelhetők, akár úgy is, mint az ősember keze nyoma a barlangok falán.”

Next