Paládi Zsolt: Önmegvalósítás művészi fokon. Népfőiskolai elvek és gyakolatok (Budapest, 2018)

„Lankás, szelíd dombok, széles ten­geröblök, ragyogóan csillogó tavak, az északi táj egyedülálló szépsége." Klasszikus nyugat-európai jólét, fej­lett demokratikus intézményrend­szer és szociális védőháló, elenyésző munkanélküliség, a tanulás, önkép­zés páratlan lehetőségei - ki kíván­na ideálisabb életkörülményeket? Dániában, ahol Paládi Zsolt 2012- ben négy hónapot töltött ösztöndí­jasként, mindez valóság, amely le­hetővé teszi egy világviszonylatban is egyedülálló népfőiskolái rendszer működtetését. A Nordfyns-i Nép­főiskola története Nikolaj Grundt­­vig 19. században élt dán író, köl­tő, történész és lutheránus lelkész munkásságáig nyúlik vissza, aki a dán népfőiskolái hagyomány meg­teremtője is. Paládi Zsolt élvezetes stílusban, az élmény újszerűségét és önnön lelkesedését is átadva számol be nordfyns-i tapasztalata­iról, valamint hosszabb kirándulást tesz a magyarországi népfőiskolák történetében, a KALOT-mozgalom­­tól a Lakiteleki Népfőiskoláig. S végül szó esik Christianiáról, Koppenhága művésznegyedéről, melynek bohém és egyszerre bizarr szubkultúrá­ja különösen megragadta a szerző képzeletét - hogy végül levonja a következtetést: Dániában találko­zott önmagával, s e találkozás nem valamiféle lezárult esemény, hanem élethosszig tartó önismereti folya­mat és eszmélés.

Next