Paládi Zsolt: Önmegvalósítás művészi fokon. Népfőiskolai elvek és gyakolatok (Budapest, 2018)

5. rész. Felismerések és töprengések

Az intézményben különféle tanfolyamok folynak, a hon­lapkészítéstől kezdve a szabás-varrás elsajátításáig sok mindenre képzik a helyieket és a környező települések lakóit. Évente több mint tízezer résztvevője van a népfőis­kola különböző tanfolyamainak, kollégiumainak és egyéb rendezvényeinek. Lezsák Sándor a népfőiskolái hálózat kiépítését az egyik legfontosabb feladatként jelölte meg. A Kárpát-medencében már közel félszáz népfőiskola jel­legű intézmény működik, amelyek közül Kötegyánt, Csík­­szentimrét, Túristvándit, Agyagosszergényt, Vasvárt, Baját és Nagykátát emelte ki. Tevékenységük fontos részét képezik a nyári hónapok­ban szervezett felnőtt, gyermek és ifjúsági korosztálynak szolgáltatásokat kínáló programsorozatuk. Ezek egy része integratív típusú, azaz az ép és fogyatékos gyermekek együttléteit, együttműködését elősegítők. A magyar kul­túra kincseinek megismertetése kiemelt célja az intézmény­nek. Ebből kiindulva immáron egy évtizede rendezik meg a gyermekek nyári alkotótáborait. A néptánc, népzene, gyermekszínjátszás és egyéb szabadidős tevékenységek fel­karolásával nemcsak a lakiteleki gyermekek számára nyújt hasznos szabadidős tevékenységet, de az egész országból, sőt a Kárpát-medence egészéből érkeznek programjaikra érdeklődők. A hátrányos helyzetben élő gyermekek felka­rolása is kiemelt célfeladatuk. Számukra képzéseket, verse­nyeket és táborokat szerveznek. Mindezt méltó intézményi infrastrukturális háttérrel és kedvező természetföldrajzi környezetben. Intézményük egyben nyújtja a kulturális, szellemi és testi kikapcsolódás lehetőségeit. Lezsák Sándor a Lakiteleki Népfőiskola által kiírt pályázatokat is fontos­nak nevezte, mert tehetséges fiatalok kerülnek az intéz­mény látókörébe. A szerény anyagi körülmények között 112

Next