Pruzsinszky Sándor: Megérkezés Totoposzba. Öt dráma (Budapest, 2018)

„Nem vádolhatják semmivel — te­hát nem is bocsátanak meg neki.” Ezzel a talányos premisszával össze­gezi Pruzsinszky Sándor Bessenyei György, „a bihari remete” haláláról szóló drámájának végkifejletét, mely a mottója lehetne a kötet valamennyi darabjának. Mind az öt - a kort és a szereplők társadalmi helyzetét tekint­ve különböző — színdarab lényegében ugyanazt a kérdést feszegeti: a tisz­tánlátása és erkölcsi tartása miatt ma­gányossá váló ember méltatlan vesz­tét. A szerző meglátása szerint mind az öt sorsban - a 19. századvég hazug nagyzolásában „belső száműzetésbe” vonuló Péterfy Jenő önsorsrontásá­­ban; a felvilágosodás legelső magyar filozófusának, Bessenyei Györgynek elhallgattatásában; egyik legnagyobb drámaírónk, Katona József vesz­­szőfutásában; de az első világháború értelmetlen embertelensége felett önt gyilkosságával ítélkező katonaorvos; vagy a légváraikhoz a végsőkig ragaszkodó művészek tragédiájában - a világ egyfajta fordított működése mutatkozik meg. Az a mechanizmus, amely ahelyett, hogy jutalmazná, in­kább kiközösítéssel bünteti az egyik legemberibb tulajdonságot: az esz­mékhez való makacs ragaszkodást.

Next