Szakolczay Lajos: Korunk farsangja. Tanulmányok, esszék kritikák (Budapest, 2016)

A világ gyémánttengelye. József Attila 111

KORUNK FARSANGJA Tverdota Györgyöt arra késztette, hogy „az emlékezet, az emlékezés, a múlt, a tradíció kérdése” felől vizsgálja meg az óda alkotáslélektani mechanizmusát. A múltat be kell vallani című tanulmány (miként a Kortársban megjelent egyik változata is - 1994. 7. sz.) kitünően pél­dázza, hogy még mindig lehet - a százszor átreflektorozott életmű száz­egyedik boncolásakor is - újat mondani, ha a tudósban a filológia iránti alázat intuícióval párosul. Tverdota nem csupán arra volt kíváncsi, hogy 1936 májusában miként fért meg a költőben „A Dunánál derűs, biza­kodó kozmosza” a „pszichoanalitikus iratokban önnön leikéből felidé­zett káosszal” - leszögezi, valójában a két József Attila: egy -, hanem arra is, hogy a múlthoz való affirmativ viszony mindkét változata (vagyis a bergsoni ihletésű és a freudi) miként van jelen a lírikus gon­dolkodásában. Bergson Anyag és emlékezetének fölfejtése, vagyis a tanulság, hogy a francia filozófus folyton jelen-múlt-jövő hármasságá­ban gondolkodik, világosította meg a tanulmányírót: „ezt a hármassá­got fedezhetjük fel A Dunánál című versben is”. A kései József Attila­­versek emlékezésfolyamatát elemezvén legjobban Szőke György erősíti meg Tverdota igazát, amikor újólag leszögezi: „Életrajz és költészet között nincs, nem is lehet közvetlen lineáris összefüggés”. Igen fontos, ha nem a kötet legjobb tanulmánya, Beney Zsuzsa írása (József Attila: Flóra). Ő - legtöbb meghívott költőtársával ellen­tétben - nemcsak vallani akar, hanem a lényeg kimondásával fölfede­­zésszerűen ünnepelni. Illyés Gyuláné könyve, a József Attila utolsó hónapjairól óta elég sokat tudunk a Kozmutza Flóra-József Attila kapcsolatról, de csak Beney, az orvos-költőt a filosszal egyesítő éles látásával áll előttünk ilyen egyértelműen az egyes korszakok szerel­mes versei közti különbség. Amíg - hangzik a megállapítás - a Gyömrői Edit- és Vágó Márta-versekben „a szerelem és a pusztítás tehetetlen vágya összefonódik, ugyanazon érzelem két arca” a Flóra­versekben különválik. Vagyis „a felujjongó, szinte áhítatos öröm mel­lett az attól függetlenül feltörő agresszió” e költemények sajátja. Miért furcsa vagy legalábbis különleges e kapcsolat? Mert „ennek a szere­lemnek legfőbb témája a halál elfogadása”. Lenyűgöző oknyomozás-36

Next