Szakolczay Lajos: Korunk farsangja. Tanulmányok, esszék kritikák (Budapest, 2016)

A világ gyémánttengelye. József Attila 111

FÉNYES ÉS SÖTÉT A Magyar Elektrográfiai Társaság kiállítása a Ferencvárosi Pincegalériában A világ legárvább költőzsenijének centenáriuma - száz éve született József Attila - az egész magyar művészeti életet megmozgatta. Nemcsak az irodalom jeleskedik különféle monográfiák, tanulmánykötetek, litera­túrai, pszichológiai, szociológiai értelmezések közreadásával, hanem a mozgóképművészet, a film (Jelenczki István: Eszmélet után I-1V), az előadóművészét és a zene alkotói-képviselői is. Ebben a hirtelen jött - a centenárium kényszerében alakult(?) - föl lángolásban természetesen a bűntudat is benne van. Hiszen József Attila nem csupán a maga korában nem kapta meg azt az elismerést, ami öt méltán megillette volna (a kor­társ kritika többnyire vak), hanem még mostanában, a rendszerváltást követően is nyújtogatták a fejüket olyan, főképp a politikusok által ger­jesztett hangok, amelyek a költő „kommunistaságáról”, a munkásmozga­lomhoz való vonzódásáról duruzsoltak. Az a kor (illetve néhány sánta­fejű akarnoka) kérdőjelezte meg ezt a gyémánt tisztaságú életművet és alkotóját, amelyikért a világ idegszálán csüngő költő az életét adta. Ezért nem árt újólag leszögezni: a kikezdhetetlen életmű nemcsak a magyar irodalom szerves része, de az egyetemes, a Shakespeare-től Goethe-ig és Dante-tól Czeslaw Milosz-ig értéket egybefogó világiro­dalomnak is. Mert időtlen idők óta születik vers - álomvalóságunk, énképünk, érzelmi viharainak stb. megszólaltatója -, nem görbülhet meg a világ gyémánttengelye. József Attila visszafelé az időben is őrzi ezt az általa is kialakított-megszenvedett kozmikus egyensúlyt. Meg­rendítő versek, a világlíra remekei tanúskodnak erről. Például az Esz­mélet: „Akár egy halom hasított fa, / hever egymáson a világ, / szorítja, nyomja, összefogja / egyik dolog a másikát, / s így mindenik determi­nált. / Csak ami nincs, annak van bokra, / csak ami lesz, az a virág, / ami van, széthull darabokra.” 61

Next