Kollár Árpád - Tamáska Máté (szerk.): A genius loci. Irodalom és építészet - TÉRformák – TÁRsadalomformák 5. (Budapest, 2019)

AZ IRODALOM HELYEI - KARDEVÁN LAPIS Gergely: „De jöszte be Múzsám a' Városba velem”. Sétáló versek poétikája Faluditól Petőfiig

Petőfi költészete 1844-től kezdődően nem egy­szerűen tematizálja, költői témává avatja a pesti utcát, hanem a nagyvárosi térhasználat új lírai nézőpont­szerkezetét is megalkotja. A városban kószáló lírai én megváltozott helyzetére reflektálva metaforikus je­lentéshálót teremt, amelyben az inkognitó, az új és a véletlen mámora, valamint egyfajta szenvtelenség a meghatározó tartalmak. Ennek a költői teljesítménynek relatív elsősége is érdekes, és sokat elmond Petőfi poétikai kísérleteinek naprakész voltáról. A városél­mény jelentőségéről Petőfi pályáján azonban elsősor­ban az tanúskodik, hogy időben koncentráltan jelenik meg, az 1844-es nyár termésében, jelentőségének tudatosításáról pedig - az egyes művek mellett - az szól ékesen, hogy második gyűjteményes kötetének (Versek 1844-45) kompozíciójában maga a költő is kiemelte. A pesti utca, amely néhány év múlva a tár­sadalmi modernség forradalmi követelésének valósá­gos színtere lesz, így vált Petőfi céltalan csavargója számára ugyanezen modernség kutatásának művé­szi terepévé. Az irodalmi modernség egyik legfonto­sabb témájának költői meghódítása Petőfinél arra is figyelmeztet, hogy a modern magyar irodalom kezde­teinek kérdése több nézőpontból is reflexióra szorul (vö. T. SZABÓ 2014: 364-366). A „sétáló vers” alakulásának futólagos áttekinté­se ezzel párhuzamosan arra a szintén a modernben tetőző poétikai törekvésre mutat, amely a klasszi­kus műfajok határainak elbizonytalanításában, a lírai megszólalás ünnepélyességének kiküszöbölésében érdekelt. A séta új tereket feltáró és az esetlegessé­get (a véletlent) hatni engedő volta a gondolkodás fölfedező jellegében és szabad asszociációiban lel párhuzamra, és válhat a lírai személyesség megte­remtésének új eszközévé. (pl. József Attila: Levegőt!) Arany János Őszikék-korszakának első darabja, A lep­ke beszédhelyzete csírájában már magában hordja ezt a „sétáló” kompozíciót. HIVATKOZOTT IRODALOM APPLETON, Jay (1975): The Experience of Landscape. London: John Wiley & Sons, BÁCSKAI Vera - GYÁNI Gábor - KUBINYI András (2000): Budapest története a kezdetektől 1945-ig. Budapest: Budapest Főváros Levéltára. BAUDELAIRE, Charles (1964/1): Röppentyűk, Ford, RÓNAY György, In: BAUDELAIRE, Charles: Válogatott művei, Szerk, RÉZ Pál, jegyz. SZABÓ Lőrinc - RÉZ Pál, Budapest: Európa Könyvkiadó, BAUDELAIRE, Charles (1964/2): A modern élet festője, ford, CSORBA Géza, In: BAUDELAIRE, Charles: Válogatott művészeti írásai, szerk, VAYER Lajos - N. ÚJVÁRY Magda, Budapest: Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, 129-163, BEDNANICS Gábor (2005): Topográfia és mitológia között: A nagyváros olvasatai a 19. század végi magyar lírában, In: Terek és szövegek: Újabb perspektívák a városkutatásban, Szerk. N. KOVÁCS-BÖHM-M­ESTER 2005: 213-233, BENJAMIN, Walter (1969): Párizs, a XIX. század fővárosa, Ford, SZÉLL Jenő In: BENJAMIN, Walter: Kommentár és prófécia. Budapest: Gondolat, 75-93, BENJAMIN, Walter (1980): A második császárság Párizs a Baudelaire-nél, Ford, BENCE György, In: BENJAMIN, Walter: Angelus Novus. Értekezések, kísérletek, bírálatok. S. a. r., jegyz. RADNÓTI Sándor, Budapest: Magyar Helikon, BURKE, Edmund (2008): Filozófiai vizsgálódás a fenségesről és a szépről való ideáink eredetét illetően. Ford. FOGARASI György, Budapest: Magvető Kiadó, 29

Next