Krausz Tamás - Radnóti Klára - Sashalmi Endre (szerk.): Apologia historiographiae. Az orosz történelem évszázadai (Budapest, 2023)

Pók Attila: Marxizmus a magyar középkorkutatásban

Marxizmus a magyar középkorkutatásban 437 sírba zuhant az ország.­ Erős, de valójában igaz a metafora: a középkori Magyar Királyság több mint 150 évre eltűnt a térképről, északnyugati ré­szei beépültek a Habsburg Birodalomba, a központi részek az oszmán-tö­rökök uralma alá kerültek, a keleti Erdély pedig a két nagyhatalom között egyensúlyozva próbált fennmaradni. Innentől kezdve a magyar állam és a magyar nép története nem fedte egymást, és a főáramú marxista felfogás szerint a magyar történelem központi kérdése az lett, hogy az osztályhar­cok hogyan befolyásolják a függetlenségért folytatott folyamatos harcot. A marxista gondolkodás ezen irányvonala mentén ugyanis a haladás­­ a marxista érvelésben nagyon fontos fogalom, ebben az összefüggésben „a feudális maradványok” felszámolását, a feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet megnyitását jelenti) csak szuverén országban valósítható meg teljes mértékben. Az így kibontakozó „polgári átalakulás” végső so­ron egy kizsákmányolás nélküli szocialista-kommunista társadalom lét­rejöttének feltételeit készíti elő... III. A korai és középkori magyar történelem legátfogóbb és legterjedelme­sebb marxista értelmezését Molnár Erik dolgozta ki, 1941-től kezdve.­ Ezekben az eredetileg esszéstílusban, kevés lábjegyzettel, szisztemati­kus historiográfiai bevezető nélkül írott könyvekben Molnár a magyar történelem újraértelmezésével állt elő a legkorábbi időszakoktól az első magyar királyi dinasztia, az Árpádok uralmának 1301-ig tartó végéig. Azt próbálta bebizonyítani, hogy a történelmi fejlődésnek a marxizmus klasszikusai által meghatározott törvényei megfelelően alkalmazható­ak a magyar történelemre is. Ezen általános törvények szerint a patri­­archátust és a patriarchátust, a katonai demokráciát a magántulajdon, az osztálytársadalom és az állam létrehozása követte. A rabszolgatartás hiánya miatt a korai magyar történelem fő vonalát értelmező marxis­ta paradigmába azonban nem volt teljesen beilleszthető ez az elmé­let. Molnár ezt a problémát úgy próbálta kiküszöbölni, hogy a hiányt 4 Elekes 1963. 290. 5 Molnár 1941; Molnár 1943; Molnár 1943A.

Next