Ring Orsolya: A Nemzeti Színház-kép változásai és változatai a késői Kádár-korszakban - TÉRformák – TÁRsadalomformák 6. (Budapest, 2019)

A NEMZETI SZÍNHÁZ ÉS A KÖZÖNSÉG - A Nemzeti Színház közönsége

nézők a színházak közönségének sajátos csoportját alkották. Bizonyos szempontból törzsközönségnek voltak tekinthetők, ők voltak az alanyai egy-egy színház műsorstratégiájának, viszont más színházakhoz egyál­talán nem kötődtek, színházlátogatási szükségleteiket általában kielégítette az évi 5-7 előadás megtekinté­se egy színházban. Az 1979-ben a színházlátogatási szokásokról végzett szociológiai vizsgálat kiterjedt a bérletezés kérdésére is. A felmérés adatai azt mutat­ták, hogy a bérletezés nem volt tömeges jelenség, hi­szen a színházba járó közönség több mint a felének soha nem volt bérlete. A fővárosi és a vidéki színházak helyzetét összehasonlítva elmondható, hogy a bérle­tezés sokkal inkább vidéki jelenség volt - a fővárosi színházlátogatók 10%-ának, a vidékiek 20%-ának volt a vizsgált időszakban bérlete -, hiszen a jellem­zően egy színházzal rendelkező vidéki városok lakói egyébként is kevésbé válogathattak az előadások kö­zött. A bérletvásárlás emellett elsősorban a fiatalokra, illetve azokra volt jellemző, akik a szellemi szférában törekedtek mobilitásra, és műveltségük még nem volt elegendő ahhoz, hogy a színházak kínálatából maguk válogassanak.536 A NEMZETI SZÍNHÁZ KÖZÖNSÉGE Ha a Nemzeti Színház eladott jegyeinek összetételét részletesebben megvizsgáljuk az 1970-es években, láthatjuk, hogy bár a bérletesek száma 1974-től je­lentősen emelkedett, a jegyek többségét továbbra 1. diagram. Eladott jegyfajták aránya az egyes magyarországi színházakban (1970)617 Mint az 1. számú diagramon is látható, a Nemze­ti Színház eladott jegyeit szinte teljes mértékben kö­zönségszervezőkön keresztül értékesítették (86,99%). A diagramról emellett leolvasható, hogy a fővárosi színházak jegyértékesítésére a nagy arányú közön­ségszervezés, a vidékiekre pedig a bérletezés volt jel­lemző, bár a fővárosban is működtek olyan színházak (József Attila Színház, Vígszínház), amelyek a vidéki színházakhoz hasonló arányban értékesítették bérlet formájában jegyeiket­ is a közönségszervezőkön keresztül értékesítették. A pénztári forgalom minimális volt, nagyságrendje in­kább az egyéb módon terjesztett (pl. szakmai vagy szabad jegyek számához) hasonlítható. 149 536 LEVENDEL 1979: 35-43. 537 MNL OLXXXII-20 Művelődésügyi statisztikai iratok gyűjteménye, Színházi statisztikák, 1970.

Next